fredag 22 oktober 2010

Design som inte fungerar ...



















Ibland - eller rättare sagt: ganska ofta - har jag en känsla av att man ändrar saker, bara för sakens skull.

"Inte kan vi ha likadan design på en blomvattenkanna år efter år, nej, in med något nytt!", tänker säker fabrikanterna.

Och så kontaktar man en designer som tar fram en vattenkana som ser lite annorlunda ut, så där som den på bilden.

"Himla läcker!" tyckte nog fabrikanten.

Men ack, så opraktisk!

Fyller man kannan ordentligt, blir den baktung och vattnet rinner ut från "påfyllningshålet", - vid den rosa pilen - och på parketten ser man sedan små pölar med blomvatten.



Tanken var att vi skulle ha två kannor, en för övervåningens blommor och en nere.

Den här kannan har varit med länge och fyller verkligen sin funktion.

Den är helt enkelt BRA!

Och det finns annat som ofta krånglar ...

Eländes elände ...



Lika illa är det ibland med häftapparater.

Jag undrar hur många sådana jag har haft bekymmer med?

Häftklamrarna tjorvar ihop sig och innan man har häftat ett papper, har tio klammer förbrukats!

Absolut bäst är den gamla, vanliga sorten, avlång och ganska tung.

Men ..., nageltänger, dom är väl likadana allesammans?
















Oh, no!

Det finns nageltänger (nagelklippare, om det är bättre ...?) som är närapå helt obrukbara för människor över fyrtio år (ja, naglarna förändras tyvärr med åren ..).

Detta var tre exempel på dålig och inte genomtänkt formgivning.

Nu kommer jag på en sak till: det finns urdåliga pincetter, såna som det inte alls är något "grepp" i!

Har du själv några exempel?

Berätta gärna!

Och just det, detta är inget annat än i-landsproblem, ja, knappt ett problem ens, men jag tycker ändå att det är intressant att se hur man kränga iväg närapå odugliga saker.

(På Ica Maxi finns t.ex. inte en enda "vanlig" blomvattenkanna längre.).


Turtlan sa...

När det gäller hålslagare och häftapparater så binder de äldre med västländers vinner de äldre med hästlängder! På jobbet har vi några såna som är från nittonhundrakallt och som inte blivit slängda som tur är. De funkar absolut bäst! Tex blir det alltid fyra hål av hålslagaren och inte tre och nästan ett till.

Här hemma så är det stekpannan. Jag har tagit över mormors gamla stekpanna. Absolut bäst att steka i och den ser som ny ut på stekytan trots många många års användning.

Detta börjar lukta " - Det var allt bättre förr...." ;-))


Elisabet säger: Vad i all världen dagar betyder "binder de äldre med västländers"!
Och jag köpte en gång en tandborste som bara inte funkade! Och en diskborste!
Man tror kanske att det inte har så stor betydelse hur en sån enkel sak är konstruerad, men att det har ...!


Torun sa...

Oj, oj... marknaden formligen ÖVERSVÄMMAS av dåliga look-alikeprodukter, tex vitlökspressar!

Köpte en sådan en gång på ett Tupperwareparty. Inte billig - men totalt värdelös! Tacka vet jag den "vanliga" modellen som finns i de flesta matvaruaffärer.

Flera har säkert även svurit över unkna KONSERVÖPPNARE! Även jag.

Underligt att så mycket obrukbart godkänns för produktion...


Elisabet säger: Ja! Vem har inte köpt en billig vitlökspress där det inte händer just nånting, hur mycket man än pressar ...? pv har en sån.

6 kommentarer:

Torun sa...

Oj, oj... marknaden formligen ÖVERSVÄMMAS av dåliga look-alikeprodukter, tex vitlökspressar!
Köpte en sådan en gång på ett Tupperwareparty. Inte billig - men totalt värdelös! Tacka vet jag den "vanliga" modellen som finns i de flesta matvaruaffärer.

Flera har säkert även svurit över unkna KONSERVÖPPNARE! Även jag.

Underligt att så mycket obrukbart godkänns för produktion...

Anonym sa...

När det gäller hålslagare och häftapparater så binder de äldre med västländers! På jobbet har vi några såna som är från nittonhundrakallt och som inte blivit slängda som tur är. De funkar absolut bäst! Tex blir det alltid fyra hål av hålslagaren och inte tre och nästan ett till.

Här hemma så är det stekpannan. Jag har tagit över mormors gamla stekpanna. Absolut bäst att steka i och den ser som ny ut på stekytan trots många många års användning.

Detta börjar lukta " - Det var allt bättre förr...." ;-))

Turtlan

Turtlan sa...

Oj oj oj oj!

Nu ser jag... Skrattar högt här.
Det är När jag surfar och skriver på telefonen så rättar den orden själv så det gäller att kolla vad man skrivit!
Vinner bliev binder.
Hästlängder blev västländer...

Tokigt!

Så det ska vara "vinner med Hästlängder".

Så jag har inte blivit tokigt utan det är telefonens fel...
Dessa moderniteter.
Så ännu ett bevis på att det var bättre förr ;-))

Turtlan sa...

Oj nu läste jag igen.

Dagens jätteskratt här. Ett sånt där gott kiknande skratt.
Så tokigt!

Jag får kolla i läsa igenom bättre framöver.

Hej från en kiknande Turtla

Rexxie sa...

...och jag har en vitlökspress som jag aldrig använt någon gång, så jag vet faktiskt inte om den är bra eller dålig...

Rexxie sa...

...och Turtlans bekymmer med T9 ju ganska roligt och välkänt...

Om man t.ex skriver "Benke Gitjes köper ludd på Ica Maxi" på en mobil med T9 utan att ändra något så blir det ju något helt annat...