söndag 17 oktober 2010

När klockan ....




















... närmar sig ett, bestämmer sig pElle för att gå ut och kissa. 

Då har han hållit sig sedan i gåreftermiddag.

Och pensionatsvärden har iklätt sig termobyxor, sticketröjan (inköpt i Galway, på Irland), vinterjackan, mössa och vantar och är redo för fiskafänge till havs.

En tom Icakasse att ha den fångade fisken i, har han också med sig.

"Ja, lycka till!" säger jag och kramar om honom, då, när han står ute i hallen och kollar att allt är med.

När jag passerar den gamla spegeln, upptäcker jag att allt det silvergråa i mitt hår, det som hittills har hållits i schack med hjälp av diverse hårfärgningsmedel, (mellanbrunt, mörkbrunt ...) nu har tagit kommandot.

Det är som om det grå har fått nog; som om det - helt plötsligt - vägrar att låta sig förtryckas.

 Som en explosion är det.

10 kommentarer:

mossfolk sa...

Åh, fast jag tycker att det är vackert med grått hår. Jag tycker iofs att rynkor är vackra med. Eventuellt kan det dock vara så att det gäller på alla utom mig själv. Kanske.
Har han ingen kattlåda, pElle?

Elisabet. sa...

mossfolk: jag tycker också att det är vackert med grått hår, men känner liksom inte igen mig själv .-)

Vi hade kattlåda inne, men ingen av dem gick på den, så vi tog ut den.

pElle är helt enkelt sån .., han ligger och sover till tolv, halv ett på dagarna och då får jag BÄRA ut honom. Sen sitter han på altanen en stund och putsar pälsen och SEN går han till trädgårdslandet och pinkar.

Är vi inte hemma, ja, då får dom vara på altanen, där dom kan gå ut och in som dom vill.

Turtlan sa...

Inga prostatabesvär där ;-))

Så mysigt med katt.
Kanske framöver?

God fiskelycka till PV!
Inga stora vågor idag hoppas jag.

baratradgard sa...

Ett sånt vackert bord han ligger på!

baratradgard sa...

Ett sånt vackert bord han ligger på!

Tankevågor sa...

Inte för att det brukar behövas någon kattlåda här heller ute på ön men vi har en ändå. Mest för att ingen ska behöva gå och öppna dörren och släppa ut dem på nätterna eller tidiga mornar.

Hoppas PV kommer hem med fisk! :-)

Elisabet. sa...

Turtlan: katt är UNDERBART! Ett sånt ljuvligt sällskap (se där, nu fick jag med såväl underbart som ljuvligt .-)

baratradgard: mmm, det är pv:s och det står just nu ute på ingl.altanen, det är för högt för min soffa, men jag tycker såå mycket om det (bordet).

Londongirl: det löser sig själv här, då sigge är ute hela nätterna och inte kommer hem förrän vid åttatiden på morgonen. Då sover ju pElle ännu några timmar. Och sigge säger till så snart han vill gå ut.
Jam-jam! Han är en pratkatt.

baratradgard sa...

Jag har också ett äldre soffbord som är alldeles för högt för min soffa om man jämför med hur det normalt ser ut i vardagsrummen idag.

Otroligt praktiskt med höga soffbord eftersom hunden inte viftar ner allt med svansen, eller har ev. fika i noshöjd.

Men man kan inte lägga upp benen på det - om det nu är en nackdel?

Elisabet. sa...

baratradgard: ja, det är en nackdel!

Dessutom är mitt ikeabord så himla praktiskt, med små fack där jag har älsklingsböckerna .., en rottingkorg fylld med värmeljus och tändare .,. ja, lite sånt.

Annaa M sa...

Visst är det konstigt att grått hår är så mycket snyggare på andra? Men det finns grått och grått. Ett råttfärgat hår som blir grått antar bara en kulör av gråare råtta. Jag har känt mig extra missnöjd med min spegelbild i månader nu, men plötsligt efter gårdagens färgbad så är allt så mycket bättre. T o m påsarna och rynkorna ser mindre ut när det grå blev rödtonat brunt!