söndag 24 oktober 2010

Efteråt ...


























.... blir det storstädning.

Det är då olikheterna kommer fram.

Pensionatsvärden knäskurar alltid golven.

Det skulle aldrig falla mig in!

Själv använder jag en gammaldags röd skurkäpp med borste och virar en trasa runt borsten och så torkar jag golvet.

(I tvättstugan finns även en sån här modern skurgrej som man bara fukt-sveper-omkring-med .,. en sån här platt historia som är vridbar .., såna som används på sjukhus .., men då drar man ju bara omkring dammet?)

Såpa elller Ajax Citron i skurvattnet.

Är det riktigt eländigt, skurar jag först med borsten och gott om vatten.

























 Som trasa tar jag ofta en gammal frottéhandduk, eftersom köpetrasor ofta har en slags "fet" beläggning som gör att man aldrig får upp vattnet.

"Ja, det har jag då aldrig ...!" säger pv och tittar häpet på den orangefärgade handduken (70-tal, säkert), den som jag hittade i linneskåpet.

Och insikten säger mig, att förmodligen, ja, förmodligen ...  gör vi precis som våra mammor en gång gjorde.

Var och en på sitt sätt.

Han som Gunvor .., jag, som Ann-Gerd.

Och hur gör ni ..? undrar städmadamen.


// Bilderna har jag helt fräckt norpat från nätet. Den övre är en reklambild  och den nedre kommer från en av de stora kvällstidningarna För detta kanske jag hamnar i fängelse, men har jag tur, får man blogga även där och då kan det hela ju bara bli intressant., ja rent av en erfarenhet.

9 kommentarer:

Monica sa...

Såpa är toppen tycker jag till allt! Ute och inne. Varierar koncentrationen bara. Tror dock att mamma tyckte det var lite omodernt för det kom ju mycket nya medel i min barndom så för mig är de väl tillbakagång till farmors tid:-).

Ingela sa...

Jag använder modääärna städgrejor. Så moderna att jag faktiskt köpte helt nya i fredags. Tänkte till och med blogga om det men har inte hunnit än.

baratradgard sa...

Jag har en sån där "mopp" med smala remsor som av Wettexduk. Som jag trycker ur vattnet ur mot en sil i skurhinken. Städa är det tråkigaste jag vet och jag är urdålig på att få ett bra resultat.

Ene sonen som är en riktig fena på att städa - han har en sån där vit platt modern golvtorkargrej.

Jag vet ett par som flyttade ihop men var väldiga ovänner om städning och separerade igen efter ett par månader (ja suck). Den ene låg på knä och torkade listerna med trasa medan den andre tog listerna stående med golvmoppen och ingen kunde förlika sig med den andres metoder. (Har jag hört ryktesvägen genom gemensamma bekanta åtminstone.)

Ett sånt forskningsämne!! Hur städar din nyblivna sambo! "Gå i städterapi" innan du blir sambo...

garnlivet sa...

Men Elisabeth, nu hoppas jag verkligen att jag slipper läsa att du hamnat i fängelse pga bildtjyvandet...
Såpa och diskmedel är de medel jag använder...åh, gamla handdukar duger utmärkt att torka upp med.
PS: Men varning för att köpa såpa med citrondoft, såpa ska dofta just såpa eller hur !?

Scrappelise sa...

Jeg har besøkt din Irland-blogg. så mange fine bilder og herlig tekst! Ha en strålende fin søndag! fra Anne Lise :-))

Bert sa...

Här är det också modäääärnt. En sådan där platt sak "som på sjukhus". Suverän, för man fuktar den ju. Inget dammande här inte. Det blir små högar med damm, som snällt ligger och väntar på att plockas upp senare.

Men jag håller med dig om skurtrasor. De nya verkar impregnerade för att inte suga upp vatten.

Det finns säkert någon bortglömd bruksanvisning, som blev kvar i affären där man köpte den, och som säger att "trasan bör tvättas 3 gånger i vittvätt innan användning för full funktion."

Det tror jag!

Anonym sa...

Här storstädas också idag. Min mamma knäskurade men jag använder mopp precis som du. I början av mitt liv som sambo gjorde jag som mamma och knäskurade men det la jag av med ganska snabbt. De enstaka gånger som Jonny städar så knäskurar han men tyvärr är det alltför sällan. /kram Agnetha

Anitha sa...

De gånger jag ska vara riktigt duktig (alltför sällan tyvärr) plockar jag fram ångmoppen. Helt suverän!!!

Cecilia N sa...

Städa?

När jag har luftat dammsugaren så är jag så slut på så det där med våttorkning kommer jag aldrig fram till.

Men de gånger som köksgolvet inte längre får se ut som det gör, även efter dammsugningen, då tar jag hink och en gammal tygblöja och fenom. Och ja, fenom använde min mamma.

Tygblöjor är inte alls så impregnerade som ni säger att skurtrasor är. Jag vet inte, för jag har använt tygblöjor sen barnen slutade använda dem.