måndag 15 november 2010

Dag 1 ... presentera mig själv.



Ja .., då kör jag igång den där utmaningslistan (se inlägg här under).
(Fler som är utmanade finns här.)

Goddag, goddag,
mitt namn är Elisabet Nilsson.

Bara Elisabet .., (ack, vilket trauma i småskolan .., hur man fick skämmas när övriga klasskamrater rabblade upp alla namn, såväl två som tre extra!) kanske är det därför som jag kan nästan alla mina klasskamraters namn, inte bara tilltalsnamnet.

Tror ni mig inte?
Jodå.

Nils Erik Johnny, Annika Lillemor, Jenny Lilian Viktoria, Elsy Ingrid Gunilla, Eva Agneta Christina, Gudrun Linnéa, Bo Gustav, Ulla Maria Elisabeth, Gun Birgit och Ann Monika (eller tvärtom, dom var tvillingar) .., ja, så där kan jag hålla på.

Det är sånt som kallas onödigt vetande.



Jag är femtiosex år, snart femtiosju.

Stenbock.


På altanen hemma i Malå.
Sjön nedanför.
Och tydligen eldades det med ved ...
Någon hals hade jag uppenbarligen inte begåvats med.


Sladdbarn - yngst av tre systrar
-, samma pappa, men olika mammor .

Uppvuxen i Malå (som då hette Malåträsk), Västerbottens län, i landskapet Lappland.

Har tillbringat ett år i Sollentuna, fyra år i Kungsängen och sjutton år i Skåne.

Mamma till Maria, Anna och Anders.

Blev mamma tidigt .. vid 22 års ålder var jag tvåbarnsmamma.


Skellefteå BB, 2:a juli 1986.
Jag har just fått mitt tredje barn.


Tio år senare hade den tredje kommit.

Samma fina pappa till alla tre barnen.

Mormor till Emma och Emil.

Blir varm i hjärtat av djur och småttingar och blommor.


Med kusinen Karl-Gunnar på ovan nämnda altan.
Det var tydligen där bilderna skulle tas ...?
I grannhuset bodde Efraim Wretlind, jägmästare och nån slags hedersdoktor.
På deras spiselhylla låg den veckade doktorshatten.
Wretlinds hade en piga/husjungfru som hette Svea.
Hon hade vitt förkläde och bakade jättegoda skorpor.


Köper aldrig långa snittblommor.

Har en enda ring och bara pärlörhängen.

Äger ingen handväska.

Tycker om bilsemester.

Njuter av livet.

Konflikträdd.
(Två av mina före detta chefer .., skulle nog inte hålla med. Nå, men jag undviker konflikter.)

Har aldrig drömt om att bli stjärna, berömd, eller att göra karriär.

Med andra ord: förnöjsam, alternativt oerhört bekväm.

Älskar att bli borstad i håret och pillad på armen.

I min jackficka ligger alltid unge herr Canon Ixus 82 IS.



Löser korsord med kulspetspenna, vilket väl tyder på obotlig optimism eller att man har storhetsvansinne.
(Vann en gång i min ljuva ungdom en vit pigtittare i Året Runts barnkorsordstävling.)

Pratar ofta för mig själv, särskilt när jag kör bil ensam.

Affärsbiträde i hela mitt vuxna liv.

Kan aldrig beskriva ett ansikte eller hur någon var klädd.

Bär nästan bara enfärgade kläder.

Smygtittar i slutet på spännande böcker.

Har haft samma frisyr i tjugofem år - minst -.


Isadora nr 77, heter läppstiftet ...

Och likadant läppstift i hur många år som helst.

Med andra ord: enjängd.

Höger tumme upp.

Höjdrädd.

Spontan.

Har alltid trivts i offentliga väntrum .., på järnvägsstationer och på flygplatser.
På caféer och i parker .., att sitta och bara titta på världen runt omkring.

Känner mig hemma i Grekland.

Vill inte ha all-inclusive.


Hotell Lefteris, Kokkari, Samos.
Kanske sju, åtta rum allt som allt.


Föredrar små, pyttiga hotell.

Saknar lilltånagel.

Tänker nästan alltid på nånting.

Är inte rädd för att hålla tal, men är ingen festmänniska.
(Läs: har dålig självkänsla när det kommer till fester).

Seglar på livets stora ocean tillsammans med en småländsk mattelärare med varma händer.

Så var det med den presentationen.

10 kommentarer:

Tankevågor sa...

Oj! Jag räknar till minst 23 saker som stämmer på pricken in på mig också....hm...men det hade jag väl redan på känn förstås. :-)

malin sa...

Härligt att du är med på tåget! Och älskar den halslösa altanbilden på dej :)

Linda sa...

Läser samma koncept hos flera av mina favoriter och det är nog dags för mig att haka på, för det är ju så roligt att få veta mer om andra.
Kanske någon tycker att det är kul att få veta mer om mig också :)

Elisabet. sa...

Londongirl: oj, det var inte illa! Jag undrar just vilka ,-))

malin: haha ..., jag har nästan inte sett den förrän nu!

LindaLotta: ja, jag vill veta! (allt! ,-)

Unknown sa...

Sicken tjusig pingla du är...kan jag ju konstatera efter att 'äntligen ha fått sett ett foto av dig. 55+ är ofta i sin bästa ålder......
Jag hämtar mig varje dag och sen kan det bara bli bättre....
ML

Sven Teglund sa...

Det var verkligen roligt att både få se dig igen och läsa om hur du beskriver dig själv!

Jag fastnar för två saker: att du kan alla namn på dina klasskamrater. Det är häftigt! Och visar på ett genuint människointresse. Det ser man ju när man läser alla dina fina beskrivningar av människor i din omgivning eller som du möter.....att du verkligen gillar människor!

Och sedan att du löser korsord med bläck. Det tycker jag är dumt, men det kanske speglar spontaniteten: Det är nu eller aldrig!!

Elisabet. sa...

Sven: det KAN ju också bero på att jag aldrig har några blyertspennor och OM jag hade en, skulle jag knappt kunna skönja vad jag har skrivit ,-)

Elisabet. sa...

cosifan: det är alltid spännande när man får facit .., ofta har jag blivit så förvånad när jag väl fått ett ansikte på någon bloggare som jag länge gjort mig en inre bild av ,-)

Turtlan sa...

Läst igenom och "nickat" instämmande till många saker.
Men när jag kom till "vill inte ha all inclusive" så skrattade jag till högt här.

Nääää inte jag heller!
(En gång hade jag och resevännen halvpension och det var illa nog det)

Du skriver så härligt Elisabet och jag tycker som andra att det skulle vara Ditt nästa arbete. Eller kanske värdinna förståss ;-))

Funderar om jag ska hänga på jag också...?

anna of sweden sa...

Väldigt trevlig läsning. Det blir nog den där listan hos mig också. Den känns lite som en utmaning. Inte helt lätta ämnen. Men bra och spännande.