fredag 19 november 2010

Dag 5 ..."Vad är kärlek ...?"


att vara snäll mot en gammal kattgubbe vid namn pElle
och så den där handen som jag tycker så mycket om ...
det är kärlek


att ha sin kompis med sig på jobbet
- det är kärlek -

(notera det varma leendet från herr grävmaskinisten)


att bli pillad på benet av den man tycker allra mest om
och samtidigt ha en liten skrutthund på magen ...
yes! - det är absolut kärlek -


gravsten på kyrkogård i Grekland
en liten pojke som blev sju år
kärlek så det gör ont


om man räddar en liten fågel från döden
och så öppnar man fågelambulansen och låter den flyga iväg ...
det är kärlek


fast nu är det slut ...
men kärlek var det absolut


eller den omedelbara kärleken till ett land
till Irland, till exempel


släktkärlek är en gren som dr Böhlander är bra på
här med Sigvard
en riktig filurig lappgubbe


per-erik och anitha-kärlek
utanför mitt fönster i Ystad
ett par som utstrålar så mycket harmoni & just kärlek


pElle hjärta gunvor = kärlek


syskonkärlek, akt.1
storasystrar på besök hos lillebror som just då är jägarsoldat
på gräsmattan busar syskonbarnen


syskonkärlek, akt.2
när allt är över
all spänning släpper


anna-stina & sture i sin ungdoms dagar
kunder från affären i ystad
kärlek?
det kan ni lita på!


barnbarnskärlek
kl. 16.08 piiip kommer emma plötsligt ihåg vår semester på Kefalonia
mormorshjärtat svämmar över av .... just det .. kärlek


vänskapskärlek
den är minsann inte den sämsta
vänner som berättar om livet
som krånglar sig
eller bara flyter på
eller har tagit en helt ny vändning
vänner som har varit med länge
eller bara några år
en slags kärlek det också


anderskärlek
och när man pratar med sin storasyster
då blir man så här glad


gammelmormorskärlek


mammakärlek ...


kundkärlek
äldre gift herre överräcker liten lapp till kassörskan
i s m y g


sakna-någon-kärlek
många är vi
och allt är som det ska
man behöver inte vara rädd



sigge-nilsson-kärlek


kärlek är också att ha rest till Samos med mormor
och på tåget från Malmö till Stockholm
säga att "det första jag ska göra när jag kommer hem,
det är att krama mamma"
och när lillkillen får syn på sin mamma
ökar han steglängden
och kastar sig i hennes famn
det är kärlek



"visst-är-min-fru-härlig!"-kärlek
tror jag att viking tänker


bröllopsdagskärlek
anna & micke


emma-kärlek
kvällen innan vi ska åka tillsammans till kreta
spännande är det


hund-och-katt-kärlek
hunden sverker pysslar om lilla hittekatten som får namnet suna


och när suna har kissat
torkar sverker rent
alldeles våt blir hon
"och nu får det faktiskt vara nog!!"
men kärlek ... det är det!


mormorskärlek
aldrig har jag älskat mina barn så mycket


emmy från ystad
änka
ringarna vittnar om kärlek


kärlek till en häst ...
ingen tvekan om saken!


ta-hand-om-kärlek
och jag faller pladask för mannen som plockar bort tegelpannor
och letar rätt på fågelföräldrarna


ett kärleksbrev postat den 11/9 1945
"du förstår elisabet, jag läser dem varje dag", säger gunvor
det är sista sommaren som hon är i livet


mammakärlek
kvällen innan allt tar slut


elisabetkärlek ...


// mer om kärlek finns här ...

och om någons allra första kärlek kan man läsa här ...

och här ...

kärleksfull musik .., det hittar man här...

och här också!

för att inte tala om här ...

kärlek till jobbet - min pappa sa att detta var det roligaste han någonsin hade sysslat med ....

26 kommentarer:

annannan sa...

Ett sådant enastående inlägg. Så varm om hjärtat, och lite tårögd, blev jag.

cruella sa...

Det säger ALLT om dig, Elisabet, att du har så många kärlekar dokumenterade:-)

Linda sa...

Åh Elisabet, vilket inlägg.
Jag blir alldeles varm om hjärtat.
Du är så bra!
Kram

SoF/Blindstyre.se sa...

Näsduk fram!

Å här kommer en liten försiktig bloggläsar-vän-Kärleks-kram-från-landet-Västergötland.

Evas blogg sa...

Vilket underbart inlägg! Jag blir alldeles varm. Vilken härlig början på denna gråmulna dag. Tack!

Linda sa...

Grattiskram på namnsdagen!

Christina sa...

Vilket otroligt fint inlägg!
Jag fick ngt fuktigt i ögonfransarna flera ggr så det var härligt när kundkärleks-lappen dök upp ;-)

malin sa...

Du är fin Elisabet, som rymmer så mycket kärlek. Och känner igen den när du ser den.

bettankax sa...

Många sorters kärlek finns det:) det är bara att njuta!!

SoF/Blindstyre.se sa...

Å förresten Grattis på namnsdagen - det är ju Elisabet(h) idag, såg jag precis nu.

SoF

anna of sweden sa...

Näe, Elisabet. Nu tåras det igen.

carulmare sa...

Vilket fantastiskt inlägg - och många helt underbara bilder. Lilla spretande våta katten Suna och fågelungen med den lysande gula näbben och blickutbytet mellan Pelle och Gunvor... t.ex.

Cecilia N sa...

Love actually.
Många kärlekar i det här inlägget.

Grattis på namnsdagen!

Anita sa...

All you need is love..! ;)

Mycket kärlek här...

En fin kärleksfull helg önskar jag dig!

Mian sa...

Ett underbart inlägg!
Härliga bilder!

Elisabet. sa...

Till er alla: tack för snällorden! Ni må tro att jag har suttit här själv och skrollat upp och ner och fyllts av värme över all kärlek som finns i omgivningen!

Det behöver inte vara så märkvärdigt.

En hund hos husse i grävmaskinen .., en katt som tycker om sin nya matte .,. sånt.

Stora ord är jag duktig på att strö på bloggen, men Stororden, säger jag nästan aldrig.

Det får bli så här i stället, ja, som det blev ,-)

Elisabet. sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Evas blogg sa...

Grattis på namnsdagen också - fina du!

Evas blogg sa...

Grattis på namnsdagen också - fina du!

Monica sa...

Jättevackert allt och tänkvärt, ja det är alla de här inläggen du skriver. Och kundlappen i alltihop blev en annan infallsvinkel;-), du är bra på att se helheten och få till det.

Fourmum sa...

Åh så vackra ord och foton! Vi känner inte varandra, men jag hittade din blogg via Anna of Sweden. Eftersom jag också börjat med "listan" blev jag nyfiken :) Hittade t om en person bland dina vackra foton som jag tror jag känner igen som en avlägsen jobb kollega, ibland är världen inte så stor ;) mvh Anette (fourmum)

AP sa...

Å vad fint!

Elisabet. sa...

Eva: tack snälla!

Fourmum: hmmm .., vem kan den f.d. kollegan vara .., det måste ju vara nån av mina döttrar då ..? Ingen ledtråd ..? Eller Bettankax.

AP: ja, du bidrog ju också ,-)

Steel City Anna sa...

Så vackert! Instämmer med alla övriga kommentarer :)

Fourmum sa...

Hej igen :) Jag måste börja med att be om ursäkt för om jag är förvirrad eller har missförstått saker och ting.. När jag läste ditt svar och du undrarde om det var något av dina barn jag kände igen så blev jag jätteförvirrad och läste inlägget 2 ggr igen för vart var det bilder på dina barn och varför skulle jag känna dem? När jag läst inlägget 2 ggr till och fortfarande inte förstod tänkte jag att jag måste missa något.. Så jag läste en tredje gång och då trillade (tror jag iaf) polletten ner. Bilderna med 2 systrar och en lillebror var inte du och dina syskon utan dina barn?! Om det är så måste jag säja, och jag hoppas du tar det som en komplimang, du ser inte ut att ha så "vuxna" barn ;) Visst, det står ju att mormor varit till Grekland med barnbarn, men jag trodde faktiskt inte att det var du som var mormor.. Nåja, nog om detta.. Hoppas som sagt att du inte tog illa upp... Den som jag tror jag känner igen är på brudparsbilden och mannen på bilden. Om jag inte har helt fel så jobbar han liksom jag hos en av sveriges största internet och mobiloperatörer med huvudkontor i huvudstaden. Kan inte säja att jag känner honom, utan bara känner igen. Ha en bra dag! Mvh Anette

Elisabet. sa...

Fourmum: haha .., ja, men då har du helt rätt! Micke arbetar där, ja ,-)

Och jag fick barn tidigt, var bara arton år när jag fick mitt första .., så jag har varit mormor sedan jag var 43 ,-)

Och Micke är min måg, alltså.