tisdag 16 november 2010

Dag 2 ..."Min första kärlek".



"Men kom nu Elisabet .., nog vågar du ..?" sa han säkert.
Om pappa hade fått bestämma, hade jag hetat Berit.

Den allra första kärleken .., å, det måste ju ändå ha varit min pappa?

Vi var och är ännu tre systrar och alla tyckte vi så oerhört mycket om honom.

Pappa var liksom tryggheten.

Navet.

När mamma hade jour på sjukstugan, låg jag ofta i hennes säng, intill pappa.





Var det söndagmorgon lyssnade vi till Frukostklubben med Sigge Fürst och hur många av oss minns inte den här signaturmelodin?

Och där var Kaffepetter och Ante på Mobacken och alla gäster fick en "frukostklubbsnål".

Ingen tv hade vi och inte var det många kanaler på radion heller.

Frukostklubben var en programserie som sändes i Sveriges Radio från 9 februari 1946 till 24 december 1949.

Programserien återupptogs 1955 och sändes därefter till och med 31 december 1978.

Frukostklubben var det första underhållningsprogrammet i Sverige som sändes på morgonen.

Totalt sändes 680 program och programledare under hela sändningsperioden var Sigge Fürst.


Det fanns förstås andra kärlekar också.

Olle Molin, t.ex. som bodde några hus bort.
Lillebror och yngst av fyra, fem syskon.
Det var i deras halltrappa vi åkte kana på mage och det var där och då jag bröt nyckelbenet. Några år senare flyttade hela familjen Molin till Karlstad.

Och Eilert i det gula huset; han som var några år äldre och ofta ville leka doktor och då pratar vi inte blodtrycksmätning. Eilerts pappa arbetade i gruvan och hans mamma, som var så innerligt snäll, hette Sylvia och kokade orangefärgad saft.

På somrarna odlade hon ärtskidor som växte mot deras garagevägg.

Småkärlekar i ens barndom.

Just så var det.

6 kommentarer:

Helen sa...

Åh, du skriver så fint, Elisabet. Man blir berörd.

Stor kram!

Elisabet. sa...

Helen: ,-)

Ja, jag blir berörd själv ... det är många minnen som kommer susande när man börjar plocka i minnets arkiv.

Kram själv!

j.k sa...

Jag gillar hur du har skrivit det här. Verkligen fint!

Ingela sa...

Jag tror att Sylvia odlar ärtskidor fortfarande. I alla fall odlar hon nå't. Jag skickar en länk på din mail!

tPix sa...

Som barn (tidigt 60-tal) låg jag i sängen och hade radion vid sidan och lyssnade Frukostklubben så morsan och farsan fick sova lite längre. :-)

Elisabet. sa...

tPix: jag brukade gå ner i köket och koka kaffe och bre vetebrödsskivor med smör och så bar jag upp det till pappa ., vi satt i sängen och fikade .., pappa hade flera sockerbitar till kaffet.