lördag 15 januari 2011

Inför vad som komma skall ...



... så tar jag bilen och kör till affären där mitt nya liv ska ta sin början, på måndag.

I fikarummet sitter chefen, hans mamma och hon som ska bli min arbetskamrat - en av dem -.

"Ja, jag skulle hämta plu-listorna ..., så där så jag har nånting att öva på i helgen ..", säger jag.

Tre blad får jag med mig, varje blad har två rader med plu-nummer och enbart brödavdelningen har s e x t i o å t t a för mig helt nya fyrsiffriga nummer!

Ha det i åtanke om ni står i en kassakö och kassörskan svettigt bläddrar bland hundratals nummer ..., allt medan kunderna suckar och pustar och himlar med ögonen.

Nu får jag inrikta mig på att lära mig de allra viktigaste .., semlor, baguetter, kanelbullar .., och i frukten det som går mest .., gul lök, morötter, potatis, gurka, tomater och ja, lite sånt.

Plunumren visar sig ha ett något annorlunda system än hos Ica.

Köper man en enda frukt, sätts en 7:a framför dom fyra siffrorna.



Chefen passade även på att visa mig hur V75 och annat fungerar och jag säger bara en sak: har inte jag migrän efter första veckan .., så får jag det aldrig.

Men ååå, så vänliga alla är och jag känner mig verkligen välkommen.

Nåja.

Nu ska här övas!

Ajöken, sa fröken.

12 kommentarer:

SoF sa...

Ja det kan jag då säga direkt efter att ha slängt ett öga på dessa listor: Kassörska kan jag aldrig bli!

Det funkar inte med endast två hjärnceller kvar, varav en sitter i rullstol. ;)

Lycka till!

Elisabet. sa...

SoF: haha .. ja, jag börjar fundera jag också ..-))

Jag sitter i loppisfåtöljen och rabblar nummer på löpande band.

Godis, ägg, potatis, läskbackar och annat har börjat sitta, men det övriga får man nog ta pö om pö ...

Linda sa...

Men använder man inte streckkoderna på varornas förpackningar?
Jag fattar så klart att man knappar nummer på allt i lösvikt, så som frukt och grönt.
Men bröd?
Förklara för mig som känner mig iq-befriad :)

Elisabet. sa...

LindaLotta: men brödet ligger ju i lösvikt och man drar INTE streckkoden som ibland finns på påsen, det vore ju världens enklaste sak att då lägga ostfrallor i småfrallepåsen, ja, du förstår.

Så allt lösviktsbröd och godis och sånt, det slår man in plu-nummer på och godiset vägs ju i kassan då.

Rexxie sa...

Varför extra-sjuan om man köper enstaka frukter?

Elisabet. sa...

Rexxie: jo, för ibland har ju t.ex ananas styckepris och ibland säljs den efter kilo.
Det händer att den som ansvarar för frukten har glömt att ändra från kilopris till styckepris och kanske ska den kosta 9.90 styck, men går i stället in för 9.90 kilo - då tjänar ju kunden på det - men det kan bli tvärtom också.

Jag förmodar att det är därför.

Elisabet. sa...

Ja, så man får rätt pris, alltså.

Då reagerar man ju också på ett annat sätt om summan skulle bli tokig åt ena eller andra hållet .., det är ju knepigtt för en ovan kassörska att hålla reda på alla priser och om det är rimligt eller inte.

Elisabet. sa...

Rexxie: det kan ju också vara så att du kan köpa 3 avocado för 10 kronor och så har du några andra som kostar 29:90 kilot. Då är det ju perfekt att kunna särskilja dom åt.

Anonym sa...

Oj, oj, inget sifferjobb för mig heller! Jag har full sjå att hålla reda på mina egna olika sifferkoder på alla kort. ellem

Jenny sa...

Jag håller tummarna!

Det påminner lite om min första dag på turistbyrån i Höör, och jag var tvungen att jobba helt själv sista 45 min...

Innan jag fick jobbet hade jag aldrig varit i Höör, förutom vid intervjun och en gång innan intervjun då jag och min syster körde igenom byn...

Självklart ringde det en person och ville veta hur långt det var mellan Onsvalakällan och en annan plats längs Skåneleden... Bara att hitta dessa platser på en karta som jag aldrig tittat i innan var en smärre pärs!

Usch, jag fick ont i magen så fort telefonen ringde i ca 2 månader... För tänk om det var någon fråga som jag inte hade en aning om...

Rexxie sa...

Aha! Att hitta på såna nummerserier skulle vara det perfekta jobbet för mig!

:-)

Elisabet. sa...

ellem: ,-)

sportigajenny: å, jag kan ana skräcken ,-)

Rexxie: det skulle jag också vilja .., för inte i en enda butik har det varit någon logik i det hela, jag menar i systemet.

Gul lök 4666
Då hade det ju varit kanon om röd lök hade 4667, t.ex.

Så är det nästan aldrig. Här är det t.ex. 4082 ,-)