måndag 10 januari 2011

Nu vet jag!



Förutom dom senaste sju åren, har jag alltid varit omgiven av hundar.

Min pappa hade kennel och var vår hade vi i källaren minst en kull med stövarvalpar!
Vilken ofattbar lycka!

Och under min uppväxt fanns stövarna Buster, Tina och Sessan i huset!

Därefter har det varit allt från långhårig tax (Snobben), till foxterrier (Marina), till labrador (Labbe)..., och sist av allt: en underbar liten herr cocker, (Linus, allmänt kallad Linte) ja, det honom ni ser på bilden här ovanför.

Då var han alldeles ny ..., och låg och sov på soffan bakom lillhusse.



Sista dagen i livet.
En snart tioårig och krasslig Linte-Pinte.

Liksom pElle lärde han sig att bo i lägenhet i stan och åka tåg till Helsingborg och tänk, han blev tuffingkillarnas kelgris mellan Malmö och Landskrona.

Alldeles förfärligt tomt blir det efter en hund eller katt - inte som när en människa dör - men tomt ändå .., och det är klart .., för den som kanske har levt ensam i många år med sin hund (eller fågel eller katt eller ..), så blir det kanske så där som en familjemedlem som inte längre finns.

Nåväl.
I tre månader stod Lintes hundkorg under mitt bord i Ystad - ja, rent hopplöst var det att plocka bort den - fast jag då inte längre hade någon hund.

Och när Anders pappa och hans fru köpte sig en ny hund, Meja, visade det sig att Anders i sin garderob hade sparat Lintes hundkoppel.


Prick en sån ...


Ganska ofta har pv och jag själv
pratat om att skaffa hund.

Nu, när jag inte längre ska arbeta så långa dagar, skulle det äntligen fungera!

Men så kommer frågan: vilken ras?

"Ja, inte en som är för liten ...", säger pv.

"Gärna en strävhårig tax ...", säger jag.

Och så där har vi hållit på.

Idag såg jag den här bilden hos min före detta chef Bodil, som bor i Ammarnäs.

Då visste jag direkt!!

Just en sån hund vill jag ha!

Hundens matte säger ....

¨
Jaa du !
Tyvärr finns inte Rosso kvar, vi fick rå om honom i 11 år o 8 mnd.
Han var en Ammarnäskorsning mellan Springerspaniel, Bordercollie och en liten uns Kelpi .
Fantastisk hund men dom varar inte för evigt
Vi kommer också att söka ny hund, men det måste ske på hösten annars hinner vi inte. Bodil."

8 kommentarer:

Evas blogg sa...

Vad är det för ras?

Elisabet. sa...

Eva: ingen aning! Berner Sennen är kanske med i pytten ...?

Anonym sa...

Och Emil är inte heltolika Anders!!
Jag håller med PV, ingen liten hund!
// Dr Böhlander

Rexxie sa...

Usch, långhåriga går bort på en gång! Massvis med lera och slabbikladd...

MOTTAGNINGEN sa...

Dansksvensk gårdshund rekommenderas, vare sig liten eller stor, ingen lång päls.
Själv vill jag ha en mops, och den ska heta Elsa eller Otto...
Den dagen jag får en hund kommer jag att spricka av glädje

baratradgard sa...

Lycka till med hundväljandet! Det kvittar säkert vilken hund ni skaffar - den kommer att håra ner möblerna, tugga på skorna, smutsa ner lakanen och få diarré i soffan!

Själv funderar jag på att komplettera med kattunge när vännen och jag blir gårdsägare om ett par månader. Som ett extra litet syskon till min fine Golden och vännens sura kattherre.

Lyckliga Grodan sa...

elisabet,
hur får man till en sån där länklista med bloggar som du har, där det kommer upp när någon har skrivit något?

Elisabet. sa...

Dr Böhlander: jag tänkte samma sak när jag såg bilden ..., att dom påminner om varandra ibland!

Rexxie: nej, det vill inte jag heller ha, men sååå långhårig är ju inte den här på bilden!

MOTTAGNINGEN: ,-) Jag hoppas inte att du spricker, men att du får dig en hund ...

baratradgard: det spelar ingen roll, har man haft hundar vet man ju hur det är ... och här är ändå gott om katthår och döda möss!

Härs och Tvärs: jag vet inte .., jag måste kolla .., det kommer jag inte ihåg.