söndag 9 januari 2011

Söndag i ett gult hus på en kulle ...



En sak är ju säker: alldeles enkelt att hålla igen med kalorierna, det är det inte om man bor tillsammans med en bakglad herre.

Och noga är han med gifflarna, här görs minsann inget på en höft.

Men ajajaj .., titta där hur en av dem ser ut .., där har det sladdats med kniven!



Efteråt: å, gud i himmelen så gott!

Glasyr till .., och en kopp nybryggt Zoegas kaffe.

Från vardagsrummet hörs skidprat.


Den där vänstersidan var klart knepigast.
Skruvade blev roterade.


Mellan varven ägnar vi oss åt GP:s söndagskryss.

När jag, för flera år sedan skuttade runt på dejtingsidan, då hade jag skrivit att jag är en sån som löser korsord med kulspetspenna.

Man kan undra om det säger nånting om en människas personlighet?

Kanske att man inte är någon s t r a t e g ..., utan rätt impulsiv.

Att man tror sig klara av mer än man kanske gör ..:?

Eller helt enkelt att man aldrig har någon blyertspenna tillhands?

Det är bara att välja.

Lite senare: det tog tid, men nu är korsordet löst!

Att ett sto med ringformade fläckar är "apelkastat", det hade vi ingen aning om och när inte Taurus matte var tillänglig via mobilen, fick vi krångla oss fram.

Inte visste vi heller att Arekapalmen har frön som ger betel.

Men nu vet vi.

22 kommentarer:

Monica sa...

Det är väldigt vilken duktig karl du har som gör så vackra gifflar! Och är de goda också så....Och... jag, tycker även en kvinna är duktig om hon gör så vackra gifflar;-. Hälsningar till den generöse mannen;-)) på kullen!

Monica sa...

Har han nåt speciellt i dom? Ja degen kan jag tror jag men nån fyllning?

Ulrika sa...

Monica - de är himmelskt goda kan jag intyga. :)

Elisabet - när jag började fara hitan och ditan som en jojo på crack, så började jag ta med mig en korsordstidning. I början tog jag till korsord i nödfall och å vad det gick segt. Men nu, nu kan jag inte vara utan! Nu sätter jag mig med ett korsord flera gånger om dagen, och så gott som alltid innan jag ska sova - det rensar skallen så oerhört bra. Alla tankar som envisas med att snurra runt och hålla mig vaken, får kliva åt sidan.
Fast jag är mer ödmjuk och blygsam så jag använder blyerts. He he. ;-)

baratradgard sa...

Det var de finaste gifflarna jag någonsin sett!!

Mian sa...

Jag kan intyga att de där perfekt formade gifflarna brukar vara delikata!

Anonym sa...

JAG VILL OXÅ HA!!!!!!!!!!!!
//Dr Böhlander

Elisabet. sa...

Monica: det var jag som lärde honom att baka gifflar, nu överträffar han tyvärr mina ,-)

Jo, man blandar margarin/smör och riven mandelmassa och så brer man det på trianglarna.
Lätt som en plätt.
Degen är vanlig vetedeg.

baratradagard: ja, jag håller med!
mian och maria: ,-)

Amber sa...

Vad duktiga ni är, både med gigfflar och korsord. Själv har jag nästan löst SvD:s julkryss klart. Puh, vad svårt. Tre ord kvar.

Snygg lösning på ordet sköta... :-)

Amber sa...

Tror väl sjutton att man inte kan lösa ett korsord när man inte kan stava till gifflar...

Monica sa...

Tack, Elisabet! Nu har maken kollat både gifflar och recept, "det kommer här också snart" säger han!!!!!???:-)). Undrar förstås, i kanelbullarna glömde han jästen och sockret, men tanken var ju god, allt för att glädja den förlupna hustrun han väntat så på att återvända till hemmet;-)

Elisabet. sa...

Amber och Ulrika: det är det bästa jag vet, etta att lösa korsord, det blir ju som ett gift. Idag blev jag dock KNÄPP. "Flickor" ..., och jag kom inte på att det skulle vara tjejer ,-)))
Ja, men HUR ...!!!

Elisabet. sa...

Amber: Ansa .., hahha .., ja, verkligen .-)

Bloggblad sa...

Och jag har hört "apelkastad" men visste inte vad det var...

Aldrig i livet att jag skulle lösa korsord med bläck! Jag har stort raderingsbehov, och för säkerhets skull har jag hjälm och flytväst på för jämnan.

Rexxie sa...

Jag kör bara med kulspets; allt annat är bara fegt!

Själv bakade jag maränger häromsistens eftersom jag fått en massa äggvitor över efter att ha gjort Créme Catalan

Elisabet. sa...

Bloggblad: ja, jag hade aldrig hört det ordet och har ändå två döttrar som suttit ofta på hästryggen ,-)

(en som sitter där ännu)

Rexxie: oj, oj ..., det var till att vara energisk!

Anita sa...

Ah, jisses, vad sugen jag blir på en giffel!! ;)

Elisabet. sa...

Anitha: ja, du är välkommen! Det finns säkert två påsar i frysen!

mossfolk sa...

Mamma löser korsord med bläck. Själv skulle jag aldrig komma på tanken. Det måste ju gå att sudda, för usch så kladdigt det blir annars, när något måste ändras. Prydligt ska det va' ;)

Och gifflarna... Mmmm!!!

Elisabet. sa...

mossfolk: din mamma tycks ha ett synnerligen gott omdöme ,-))

Det kan du hälsa henne.

Rexxie sa...

Mossfolk: själva poängen är ju att man inte skall skriva ner ord innan man är säker på dem, och då blir det inte kladdigt...

Elisabet. sa...

Rexxie: men det är PRECIS så här jag gör ..., och det blir kladdigt, kan jag lova ,.-)

Gerd sa...

Det finns speciella korsordspennor (kulspets) som går att radera! Toppenbra!