lördag 8 oktober 2011

Förmiddag i landet Halland ...


Och det ska bli äggröra och bacon till frukost, men äggen är på upphällningen.

"Jag åker dit och köper ett flak ..!" säger jag till pv.

Det är åtta grader varmt och i baksätet ligger harry och funderar vad som nu är på gång.

Såja, efter kanske två minuter är vi framme vid hönseriet.

På lagårdstaket sitter kajor uppflugna på rad.


Här uppe på höjden syns havet och jag skymtar även Falkenberg.
Några hästar går i hagen.


Inne i själva "äggbutiken" ( ett vanligt rum bara, där man själv betalar och lägger pengarna i en kassabox) finns olika sorters flak med större eller mindre ägg och där är pannkaksägg och en jumbovariant.

Ett stillsamt kacklande hörs från andra sidan väggen.
(Frigående höns som är inomhus).

Och har man inte förärats honung från den generöse Gunnar i Jämtland, finns även sådant att köpa här. Ugglarps-Honung.


Själv köper jag ett flak mellanstora ägg för 45 kronor och eftersom jag har en femtilapp i fickan, får det även bli två jumboägg för 2:50 stycket.

(Ni ser väl hur finurligt gardinen passar in i sammanhanget ...).



Där utanför, i en stor hage, ligger morgontrötta får och gonar sig i morgonljuset.

Alldeles tyst är det.

Det tycks bli en härlig morgon.



Och nu vankas frukost!

5 kommentarer:

Steel City Anna sa...

En bra morgon, helt klart :)

baratradgard sa...

En sån butik önskar jag mig här i krokarna!

Elisabet. sa...

Steel City Anna: ja, verkligen!

baratradgard: pv hade tagit hem andra ägg - från stan - och jag kände genast skillnaden! Underbara frukostägg är det.

AP sa...

Vi har snart ätit upp alla ägg ni lämnade. Yammi. Måste hitta en liknande leverantör här i krokarna. Hur vi ska hitta plommonmarmelad a la PV det är dock ett mysterium ;)

Elisabet. sa...

AP: du får väl skriva till marmeladtomten ,-)