fredag 7 oktober 2011

Kväller ....



Ja, den må vara på gränsen till utsliten, men jag tycker så oändligt mycket om dom här raderna av Tomas Tranströmer.

Jag hade dem nedskrivna på ett vitt papper, som sedan tejpades fast på kylskåpsdörren.


Inne i den väldiga romanska kyrkan trängdes turisterna
i halvmörkret.
Valv gapande bakom valv och ingen överblick.
Några ljuslågor fladdrade.
En ängel utan ansikte
omfamnade mig och viskade genom hela kroppen:
”Skäms inte för att du är
människa, var stolt!
Inne i dig öppnar sig valv bakom valv oändligt.
Du blir aldrig färdig, och det är som det skall.”
Jag var blind av tårar
och föstes ut på den
solsjudande piazzan
tillsammans med Mr och
Mrs Jones, Herr Tanaka och
Signora Sabatini
och inne i dem alla öppnade sig valv bakom valv oändligt.


Tomas Tranströmer
ur För levande och döda (1989)

Och tänk ..., även hos människor i små gula hus, öppnar sig valv bakom valv.
Oändligt.

7 kommentarer:

Monica sa...

Tänk jag var på en retreat i Sigtuna för första gången i mitt liv och då lades denna dikt fram när vi kom, den var grunden för hela helgen, vi var sjukvårdspersonal av olika kategorier, gemensamt var att vi sett mycket sorg och död bland barn, där var första gången jag hörde en präst säga att han inget visste om någonting men att han trodde Gud grät med oss, lät sina tårar falla där all svärta fanns, minns mycket trots det är 15 år sen.

Torun sa...

Jag har precis upptäckt herr Tranströmer. Är ingen diktmänniska, men kommer att läsa mer av honom, var så säker!

qi sa...

Jag är så glad att fler människor i och med priset kanske kommer att upptäcka hur fantastiskt Transkrömer skriver. Att det inte behöver vara så svårt att förstå poesi utan i stället en möjlighet att få tillgång till valv efter valv inom sig..

SoF sa...

Mästerverk är alltid mästerverk!

Den är så bra/fin/vacker så det nästan gör ont...

Evas blogg sa...

Den är underbar!

Steel City Anna sa...

Ett otroligt bra val av Nobelpris i litteratur iår. Jag får rysningar när jag hör jublet i pressklippet när det annonserades. Min favoritdikt är "Spår" http://lingonline.jonkoping.se/lankv.htm

Anonym sa...

Valv bakom valv oändligt.
Jag ryser för det är så fantastiskt.
Eva i Tyresö