torsdag 29 december 2011

Resumé ...


Vad jag längtar efter .., lakan som torkat i vinden.

Idag har jag varit hemma från jobbet.

Krasslig natten mot idag och därefter allmänt hängig och risig.

Frusen.

Hurven.

Darrrrrig.

Men nu är det mycket bättre och i morgonbitti bär det av till affären och det känns jättebra!

Vi har inte blåst bort, men det är inte långt ifrån heller.

Och ikväll har vi suttit och tittat på programmet om kungafamiljen och jag säger bara en sak: nog är det tur att kungen har Silvia och sin äldsta dotter och måg .., för själv tycker jag faktiskt att han är en lättviktare och det är mest "självklart" och "skämt åsido" som kommer från hans mun.

Medan programmet pågick, pratade vi lite om detta med kungahus eller inte, pv och jag själv.
I alla år har jag varit en hängiven rojalist, det är jag inte längre.

Jag tycker synd om den lilla krabaten i Victorias mage, han eller hon som har ett redan utstakat liv och ska jagas av hetsiga fotografer från Se och Hör och Svensk Damtidning.

Tänk, om det hade varit jag själv som hamnat i den sitsen!
Jag, som vägrade att bära den rosa tyllklänningen från Amerika och pappa som var så påstridig ..., och jag som bytte kläder i kommunalhusets toalett när jag inte fick ha dom jeans som jag älskade så högt.

"Ja, och tänk när tv:s kommenatatorer skulle säga att ... där kommer prinsessan Elisabet i sin anorak, den har nu burit i sju års tid, det är ju inget annan än skandal!"säger pv leende.

Nej, tack och lov att man är kassörska!

10 kommentarer:

mossfolk sa...

Haha, ja fy för att vara kunglig.
Tycker hon som tillbringat större delen av dagen åt att friska på sig på soffan.
Krya på dig!

Elisabet. sa...

mossfolk: krya på dig, jag ser att vi nog har haft samma virus ,-)

Bloggblad sa...

jag tror ju att det skulle vara mycket sämre och dyrare att byta president i ett kör. Konstigt att inte kungen fattade som ung att allt dumt skulle komma att ligga honom till last.

några skrev på fb att filmen gav en dålig eftersmak, men jag tycker nog att min syn på media lutar mer och mer åt förakthållet. Det är som om man enbart går in för att hitta skamliga saker och förstora dem.

Jag är inte ens säker på om jag skulle få var en psalmskrivande liten kyrktant om jag hade bott här i stan under mina sena tonår och flower-powertiden... Tur att jag inte blev drottning!

Elisabet. sa...

Bloggblad: men för mig handlar det mer om att det är ett så dumt system, detta att ärva en tron. Tänk, om man inte alls vill! Ja, då kan man ju få abdikera, förstås, men själva alltet är ju så förfelat.
Däremot tror jag VISST att V och D skulle sköta ämbetet alldeles utsökt bra.
Jag tycker inte heller att prinsar och prinsessor ska försörjas av allmänheten.
Att media hetsar och hittar på, därom råder väl inga tvivel? Fy, att vara så påpassad, just därför skulle jag aldrig kunna vara drottning och hjälp, vad dom skulle ha hittat mycket om mig att skriva om ....

UllaMona sa...

Jag tycker också att kungahuset är förlegat, detta att ärva ett ämbete låter för mig orimligt.
Jag tycker inte att vi behöver ngn president heller, det räcker så gott med statsministern.

Anonym sa...

Jag tittade också och dels har de det eländigt ofritt och knasigt och dels tror jag inte det nyttjar något till? Drottningen var sjuk och ledsen och viktoria var bekymrad......Silvia är sig inte lik efter operationen och det sörjer jag. Konstigt alltihop.
Skönt om du inte blir värre för min syster har lunginflammation och min granne halsflusss. Det finns virus.Hur aktar man sig?Det går inte.....Kram och Gott Nytt År
från Eva och Ulf i Tyresö

cruella sa...

Ja, du vet ju vad jag tycker om monarkispektaklet. Och det har absolut ingenting att göra med vad just de här kungligheterna har hittat på.

cruella sa...

Bloggblad: Sämre och dyrare, säger du. Kan du utveckla det lite? Hos Republikanska föreningen ligger ett förslag till ny konstitution - någon sådan har faktiskt inte tagits fram förrän nu. Mycket intressant. Hur en president ska väljas finns det flera vägar för, var och en med för- och nackdelar.

Steel City Anna sa...

Haha, vi skrev väldigt lika. Väldigt mycket skämt åsido och självfallet som sagt :) Jag minns min retoriklärare som sa att om något verkligen är självklart så behöver man inte säga det ...

Elisabet. sa...

Till er alla på slutet: ja, jag har ju skrivit vad jag tycker .., helt enkelt att det är så förlegat, detta oavsett hur bra jag tror att D och V kommer att sköta det hela, för det tror jag verkligen att dom klarar galant!

För mig handlar det enbart om att det här med att ärva ett ämbete, ändå - det vet jag ju - sitter jag som klistrad när det har varit bröllop och annat, så jag talar verkligen med kluven tunga ,-)