lördag 31 december 2011

Ringenäs, nyårsafton ...


Den för mig okända Carina säger i en kommentar att detta nog är en ung Tordmule.
Så jag googlar och ser att ja, just det .., det är precis vad det är!!
Den var svart på ovansidan och jag har aldrig någonsin sett en sån fågel!
Till dig Carina: t a c k för att du berättade!

I akt och mening att plocka snäckor, tar jag med mig harry och åker till Ringenäs.
Någon mil söderut, alltså.

I Vilshärad passerar vi pv som åker rullskidor och jag tuuuutar lite och han vinkar med staven och tycks pigg och alert.

Det är bestämt att vi ska mötas på stranden och det är knappt att vi hinner promenera omkring lite - harry och jag själv - så kommer pv gående med rullskidorna i var sin hand.

Ungefär 20 km:s åkande blev det och han är nöjd.
(Ja, han tog några omvägar för att få en längre sträcka).

Harry är också nöjd .., han har hittat en död fågel som nu inspekteras efter konstens alla regler, ja, det nooooosas alltså .., och själv förundras jag över formen på fågelns näbb.


Snäckor finns det gott om!

Det k r a s a r under skorna för varje steg!

Och nu är vi hemma igen och har druckit kaffe och tagit var sin semla och just nu, i detta ögonblick, kämpar pv med att klippa klorna på harry och det verkar rätt ..., knepigt, om man säger så ..., man kanske skulle göra en insats?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Gott Nytt År!
Tack för alla stranddetaljer som är så fina men vilken fågel är detta.?
Vi ska äta musslor ikväll med barnfamiljen.
Kramar från Eva och Ulf

Elisabet. sa...

Eva: ja, det undrar vi också .., vad kan det vara för fågel? Ska kolla i lilla fågelboken, annars vet nog Jan eller Mian.

Carina sa...

Gissar på en ung tordmule.

Carina sa...

Glömde...
Gott Nytt År!

Elisabet. sa...

Carina: men t a c k! Tordmule .., ja, det kan nog stämma! Och Gott Nytt År till dig också ,-)