söndag 15 april 2012

Det kanske ligger i släkten ..?

Foto: Håkan Röjder, Sydsvenskan.
Igår råkade jag - av en händelse - köpa Sydsvenskan, min absoluta favorittidning!

Döm om min förvåning när där fanns ett stort reportage om Malmös nya fiskaffär, "Malmö fisk, Hannes och Johannes"!

Hannes är pv:s brorson och har i alla tider varit totalt passionerad när det gäller fisk och det är Hannes som syns på bilden uppe till höger.

I artikeln, skriven av Sara Berg, kan man bland annat läsa följande: "När Hannes var i femårsåldern drömde han en natt att han var ute och fiskade, och det var då han bestämde sig för att det var fisk han skulle jobba med, även om hans mamma inte riktigt nappade på idén. 
Det hindrade honom dock inte från att att lära sig allt om fisk. 
Han skrev alla sina skolarbeten om bottentrålning, olika fiskarter och liknande och när han var nära att hoppa av skolan i åttan, var ett löfte om att få gå gymnasiet och läsa en fiskutbildning i Osby det enda som kunde få honom att fortsätta. "

Det här med passionerade människor lockar mig.
Jag tycker helt enkelt att det är tilldragande.
 
En annan passionerad människa är pv, må så vara att det gäller sånt som Vätternrundan och Vasaloppet.
(Igår hade jag förresten en man i kassan - iklädd snäv cykeldress och med skor som lät som vore dom högklackade, nån sorts specialcykelskor - och han var alldeles skakig och svettig och hade köpt choklad och en banan. Jag frågade om han höll på att förgås och så var det. Nästan. Sjutton mil hade han då cyklat i ett svep ..., och nu tog plötsligt energin slut och han var bara tvungen att få i sig lite socker, sen var det bara två mil kvar hem ...! Ja, den mannen är nog också passionerad.)
Att lägga ut nät tycker pv också om.
Och så här (bilden här ovanför) såg det ut i hinken när han för en stund sedan kom hem.
Tre plattfiskar blev resultatet, plus några mindre som glada och lyckliga (hopefully ...) fick återvända till havet.

Att husse ger sig av ner mot havet till, utan att ta med harry, gör den senare väldigt fundersam.
Åååå, som han sprang av och an och tittade ut genom fönstret!

Lyckan var otvetydig när husse äntligen kom hem igen och nu skulle det inspekteras och nosas på fiskarna och kolla vad husse hade för sig.


8 kommentarer:

Lena sa...

Jag läste den artikeln och tänkte att det nog var så att det var pv:s brorson. Bra artikel!

Evas blogg sa...

Härligt! Men du, vems hus är det grå?

Bloggblad sa...

Åh, vad roligt att läsa det här!

Unknown sa...

ÅH VILKEN STOLT TVILLINGSYSTER JAG ÄR! (och för tillfället vegan, det är allt lite roligt!)

Elisabet. sa...

Lena: jo, det var alldeles rätt ,-)

Eva: det är grannarna Gun och Görans .., ett sååå vackert enplanshus som smälter in fint i miljön.

Bloggblad: ja, där ser man .., nåt som handlar om fiske ,-)

Joanna: jag förstår dig! Jag tycker att dom gör det sååå himla bra!

Fourmum sa...

Ser man på :) Jag läste om denna butik på denna blogg: http://frusederblad.blogspot.se/ tydligen är hennes man delägare i butiken och hon ska blogga åt butiken här: http://torskhoppochkarlek.blogspot.se/

Kul när man hittar folk som "hör ihop" på oväntade sätt ;) Kram

annannan sa...

Passion för goda ting är underbart.

Och det här att vilja något udda ända sedan barnsben, fantastiskt.

Det är också mycket märkligt at det ska finnas fiskutbildning i Osby. I Skåne som är ett så kustnära landskap måste Osby vara den ort som ligger allra längst från havet!

Elisabet. sa...

Fourmum: tack för länken .., jag skuttade omedelbart dit!

annannan: ja, det är så härligt med såna människor och det behöver inte vara nånting extravagant som det rör sig om .. jag minns ett tv-program om gatsopare (renhållningsarbetare) i Malmö .., man fick följa en man och hans dotter (som väl var i 30-årsåldern). Vilken yrkesstolthet dom hade!! Det var också en slags passion! Och jag minns en man från dejtingsidan som klippte gräsmattor - det var också i Malmö - och det hände att han skickade mms-ljud från gräsklippandet som han var så stolt över ,-)