torsdag 19 april 2012

Gammal är ändå äldst ...

Nere vid Eckes hus dyker pElle upp.

När pElle sätter fart efter honom (ja, men ååå, vad det är roligt att jaga katter ....., särskilt när man har drivor av överskottsenergi och bara vill hoppa och skutta!!), då tar den sjuttonårige katten bara ett skutt upp på staketet vid den gamla hästhagen.

Sen sitter han där, nöjd och belåten, medan en flock kajor irriterat flyger just ovanför stallets tak.

På väg hem igen blir det ny jakt.
Kattjakt.

Döm om harrys förvåning när den åldrade kattgubben pElle hur elegant som helst spatserar över en spång (läs: nedfallet träd) som går över bäcken!

Och där blir harry stående på andra sidan och bara gapar av förvåning!

"Va? Kan pElle sånt ..!"

Två olika bildredigeringsprogram har jag använt till dom här bilderna och inget av dem har jag någon vana vid, så det är bara ett försök.

Det övre är Photoscape .., (som jag vid det här besöket finner så himla krångligt .., men Mian har ju lovat att guida mig om det behövs ,-) ,det undre Picmonkey och där blir det enkelt skugga - ja - på den undre bilden.

Återstår Picasa .., att testa.

7 kommentarer:

pralinen sa...

Hejja pElle!

Monet sa...

I Picasa hade du kunnat göra de här bilderna betydligt ljusare. Teat ska del se, det är oerhört enkelt. Men ladda ner den senaste versionen!

Monet sa...

Jag säger som du gjort. Man verkar helt berusad om man
Inte kollar vad den jäkla iPaden har föreslagit för ord!

Elisabet. sa...

Monet: nu vet jag ju inte hur mörka bilderna blir i din dator, för det är det jag utgår ifrån, här blir dom på tok för mörka, i mobilen, alltså. Men rent generellt föredrar jag mörkare bilder framför ljusa ,-)
Jag hade kunnat ljusa upp den i det enkla programmet också, men avstod ,-)

Monet sa...

I min iPad blev de här bilderna väldigt mörka. De såg inte ut som dina vanliga fina bilder. Pröva Picasa, jag säger det igen och laborera med ljus och skugga där.

Mian sa...

På min bildskärm ser det inte speciellt mörkt ut.
Skuggningen av kanten ser jättebra ut.

Turtlan sa...

Gammal är äldst.. om pElle alltså.

Han har ju samlat på sig en helö del rutin under årens lopp hur man passerar stock och sten... menar staket.