tisdag 17 april 2012

På väg hem från stan ....

... det är när vi kommer just hitom Steninge, som jag ser hur turkosfärgat havet är.

Illgrönt-turkost!

Och medan jag väntar på grönt ljus (där pågår cykelbanebyggande) tänker jag på andra grönfärgade hav.

Exakt på pricken kan jag komma ihåg hur det såg ut när vi - för första gången - flög över grekiska öar och jag böjde mig fram och tittade ut genom det lilla flygplansfönstret och långt där nere fanns havet och aldrig hade jag sett ett så grönfärgat hav!!

I Helsingborg är det likadant.
Där här har havet ibland den där speciella färgen, men bara ibland .., och utanför Ystad, så där vid Svarte, jo, där också.

Jag tycker att det är hur vackert som helst.


2 kommentarer:

cruella sa...

Dublin då, med "the snot green water of Dublin Bay" som Joyce skrev om redan för hundra år sedan. Tänk att färgen är densamma i dag.

Christina sa...

Jag har mitt kalkbrott att trösta mig med. Det är inte havet men det har den där ljuvliga färgen på vattnet.
Har man inte råd att åka utomlands så kan man ta kort därifrån och messa till vänner och bekanta och hälsa från Korfu, jag tror alla skulle gå på det ;-)