fredag 13 juli 2012

Fotoutmaning - ÖDE -.

På den lilla, men ofattbart vackra, kyrkogården i Steninge Kyrkby, blir jag stående framför den här stenen.

Här kan man läsa om Gustaf Johansson, född i Eftra - inte långt från Stensjö där jag själv bor - och hans hustru Ingrid, född Lindström, från Trehörningsjö i Ångermanland.

Hur kom dom att träffas?
Och hur hamnade Gustaf och Ingrid i Sydafrika?
Missionärer?

För mig är dom här guldfyllda bokstäverna på en gravsten nästan som första bladet i en roman.

Några namn .., viktiga datum ., var man är född och var man har slutat sina dagar.

Det är allt.

"Och aldrig att dom glömde sitt fädernesland."

Ett livsöde.

Och några blommande trift.

Senare: vem, om inte den underbare Rexxie, kommer här med ett svar på mina funderingar!
Så här skriver han:

Näe, inte missionärer...

Karl Gustaf Johansson verkar ha varit uppfinnare, 1994 kom han överens med Carbo Consult & Engineering om att de skulle få tillverka, marknadsföra och sälja hans patenterade uppfinning "System Johansson Gas Producers" som är något slags system för att omvandla biomassa till gas, och de säljer fortfarande det systemet.

När han dog ägde han även en egendom i Seychellerna, för barnen (Sven Arvid Gustav Johansson, Bengt Erik Gustav Johansson och Inga Anna Maria Rogers/Johansson) om att få bli testamentesexekutörer i The Supreme Court of Seychelles.


Äldsta sonen (Sven Arvid Gustav Johansson) verkar dock ha slagit in på den lite mer missionerande vägen.

Han är sekreterare i "The Rosicrucian Order" som sprider rosenkorsismen http://www.amorc.org.uk/

Finns även en svensk avläggare http://www.amorc.se/

Finns även mer hos wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Rosicrucianism och http://sv.wikipedia.org/wiki/Rosencreuzarna

Så där ja, nu slipper ni sitta och fantisera under semestern! 


// Det är Ulrika som har dragit igång utmaningen och fler deltagare hittar du på hennes sida.
Lördagens tema är RÖRELSE.

17 kommentarer:

SoF sa...

Instämmer.

Fantasin sätter fart...

Önskar dig en u n d e r b a r semester Elisabet!
Fredagskram till dig och pv/SoF

metamorphosis sa...

Inser nu när jag läser födelsedatumen att min morfar och Ingrid mycket väl kan vuxit upp tillsammans, kanske rent av gått i samma klass? Tyvärr är inte heller han i livet längre, annars hade jag absolut frågat om han mindes någon Ingrid som flyttade till Sydafrika!

Eva i Tyresö sa...

Ja önskar också att ni får en fin semestertid och att knät får ta igen sig .
Fin gravsten . Jag tror också missionärer! De hade väl barn som tog hem dom och begravde dom?
Ny text som glänser.
Vi reser ner måndag....Maja säger ni har svinkallt där nere.

Rexxie sa...

Näe, inte missionärer...

Karl Gustaf Johansson verkar ha varit uppfinnare, 1994 kom han överens med Carbo Consult & Engineering om att de skulle få tillverka, marknadsföra och sälja hans patenterade uppfinning "System Johansson Gas Producers" som är något slags system för att omvandla biomassa till gas, och de säljer fortfarande det systemet.

När han dog ägde han även en egendom i Seychellerna, för barnen (Sven Arvid Gustav Johansson, Brengt Erik Gustav Johansson och Inga Anna Maria Rogers/Johansson) om att få bli testamentesexekutörer i The Supreme Court of Seychelles.

Så där ja, nu slipper ni sitta och fantisera under semestern!

Rexxie sa...

Äldsta sonen (Sven Arvid Gustav Johansson) verkar dock ha slagit in på den lite mer missionerande vägen.

Han är sekreterare i "The Rosicrucian Order" som sprider rosenkorsismen http://www.amorc.org.uk/

Finns även en svensk avläggare http://www.amorc.se/

Finns även mer hos wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Rosicrucianism och http://sv.wikipedia.org/wiki/Rosencreuzarna

Cecilia N sa...

Jag hade också gissat på missionärer och att de träffats på nån utbildning för sådana, men Rexxie har ju koll som vanligt.

Fantastiskt!

Lyckliga Grodan sa...

Från Trehörningssjö, en by i norra Ångermanland till Sydafrika och Seychellerna.. Det är inte konstigt att jag vill höra historien berättad för mig av Ingrid själv.. Hur var det? Trivdes hon så långt hemifrån?

Elisabet. sa...

Cecilia N och Härs och Tvärs: visst är det ett fascinerande livsöde! Synd bara att man inte vet mera om dem! Man kanske skulle försöka få fatt i något av barnen?

Bibblostick sa...

Så många öden man kan fundera över. Just nu läser jag boken Agaat som handlar om två kvinnoöden i Sydafrika, den är på 700 s. så man hinner tänka mycket under tiden man läser och säkert efteråt också.
Gillar speglingen i den blanka stenen.

mossfolk sa...

Vilken bra bild till "Öde". Och spännande! Fast när man får veta lite sådär vill man (jag) ju veta meeer ;)

Elisabet. sa...

Bibblostick: tack för boktipset .., den ska jag leta efter nu när jag har tre veckors ledighet!

mossfolk: jag har skrivit till den där rosenkorsismen-grejset som Rexxie googlat fram och frågat om den här sonen finns i livet ,-)
Och i så fall .., om han är villig att berätta lite, helst om hans mamma Ingrid.

Heidi sa...

Kommentarerna är lika intressanta om inlägget:)

Bra och tänkvärd bild är det också!

Elisabet. sa...

Heidi: ,-))

Ja, fotografen upptäckte inte hur det speglade sig i stenen just när bilden togs ,-)

Elisabet. sa...

metamorphosis: ja, det är så det är numera .. det är mycket som är för sent. Jag har bara kvar en enda moster ... och hon bor så långt borta så jag hinner aldrig prata ordentligt med henne!

Mille sa...

For en historie!!
En fin tolkning av temaet.
Ha en fin dag!

Vonkis sa...

Trehörningsjö, det är ju inte långt härifrån!

Micke sa...

Inte långt härifrån heller.. ja, där Vonkis semestrar ;)