torsdag 27 september 2012

Dagen idag ...


... blev hektisk.

Jobb från åtta till ett - var det tänkt - men i stället fick jag låna Mattias bil, (en underbar Ford!) och köra in till Folktandvården på Nyhem, där en akuttid blev min och så hamnade jag i stolen hos en tandläkare med yvigt skägg .., han var från Irak visade det sig och var rar och vänlig på alla sätt och vis och tandsköterskan berättade att halva hennes släkt härstammar från Tornedalen och även från Umeå.

Hon frågade den skäggige om han kände igen min dialekt .., och han funderade en stund och hummade lite.
Nja, inte riktigt.

"Ja, men hon pratar ju precis som Gunnel!" sa sköterskan och log.

Och tandläkaren, vars namn jag har glömt, gjorde en provisorisk fyllning och var så snabb och effektiv, ja, jag har nog aldrig varit med om dess like! Min ordinarie tandläkare, Birgitta Estelius i Helsingborg, är ett under av ..., ja, hon är så ofattbart mjuk på handen!

Här var det mera .., karlakraft .., pang på, bara!

Tio minuter tog det hela och sen var det bara att öppna plånboken och tacka för sig.

Nyhem, där folktandvården ligger, ligger inte långt från Sturegymnasiet där pv håller hus och jag parkerade fel och fick gå en bit och höll nästan på att komma för sent, men klarade mig med någon minut tillgodo.

Trevlig personal i receptionen var det - tänk - vad sånt betyder mycket!

Haverdal och även Stensjö är ett i det närmaste totalt homogent område, rent etniskt.
I affären har jag nog endast haft en enda färgad kund .., annars är det halläningar och smålänningar rakt av och det är förstås inget fel med det, men aningen enjängt kan det förstås bli.

På Nyhem, var det helt annorlunda!
Det var som att komma till en annan värld!

Och det kändes så bra .., lite som om en bit av stora världen plötsligt uppenbarade sig!

Nu blir det elegant lunch i form av varm korv med bröd .., och sen ska jag sträcka ut på soffan Ektorp.
Anoraken vilar redan.

5 kommentarer:

Monet sa...

Men hjälp, vad är det som händer. Med dina tänder?

Snart är du som jag, kan vartenda väntrum:-)

Eva i Tyresö sa...

Så bra att du fick hjälp älskade vän.
Tuggar du om nätterna så att lagningarna slits ner`?
Kraaaam

Elisabet. sa...

Monet: det är samma tänder det rör sig om hela tiden ,-)
Jag ville inte lägga pengar på en krona, så man har lagt ett "lock" över .. ,men just den tanden var så skör, den hade en jättelagning från 60-talet som togs bort och min tandl. förklarade att det var inte mycket att lägga lock på .., förmodligen skulle det inte hålla.
Det gjorde det inte heller. Igårkväll när jag hade ätit en nöt, kände jag hör det vinglade till i tanden och det tog inte lång tid förrän jag fick ögonmigrän (snacka om att kropp och själ ...). Nu får jag nog ändå bita (haha ..) i det sura äpplet och göra en krona ...,-(

Eva: förr gjorde jag det, men numera påstår pv att det är tämligen lugnt på den fronten.

Eva i Tyresö sa...

Bra med en ny krona.
Men dyrt.
Kraaam

Elisabet. sa...

Eva: ja, man skulle behöva några kronor ,-)