lördag 24 november 2012

Fram och åter till Haverdal ...

Arbetar man i en livsmedelsbutik, ja, inte är den optimala drömmen att då  - på sin lediga dag - åka just dit för att ställa sig i lång kö, men så blir det idag.

Och i kön träffar jag en sån trevlig kvinna, ursprungligen från Umeå, men boendes i Linköping och med sommarhus i Haverdal.

Om man kan säga att någon ser "norrländsk ut", så gör hon det.
Om det pratar vi och hon håller med.

"Jo, men ofta är i alla fall vi kvinnor rätt mörka och många har höga kindkotor ..", säger hon leende.

Hennes man är hallänning, uppvuxen på Brogatan och pratar en redig halländska.

Han berättar att han arbetar på ett försäkringsbolag och när han kom till Linköping och skulle berätta om korta och långa lån, började arbetskamraterna att gapskratta!!

Nu har han lärt sig .., det heter inte "koooota (med å) lån", utan k o r t a.

Kvinnan tittar på julkortet som jag har köpt; målat av Nils-Erik Nilsson, och hon pekar på kortet här ovanför (jag har två olika) och säger att "där, längst ute på udden liksom, där har vi vårt hus ...".

Om några år hoppas familjen kunna återvända till Halland för gott.

I år hade jag bestämt mig för att vara med i juladoppet.

"Ja, gör du det, så ställer jag upp!" sa jag kaxigt till chefen i fjol.

Tack gode gud arbetar jag julafton och kan nu skylla på detta ..., men chefen (som också ska jobba), lär ska smita iväg och ta sig ett juladopp!

Och nu är jag hemma med glögg och pepparkakor och i kylen vilar en lammstek som just nu marineras .., i affärens foajé stod skolbarn och sålde hembakade kakor och bullar och sånt fick också följa med hem.

Vinterstudion hörs från vardagsrummet .., ett ljus är tänt .., och grannarna har uppenbarat sig och lär ska tillbringa helgen här i Stensjö.

Trevlig helg på er alla!

10 kommentarer:

Ruta Ett sa...

Vilka fina vykort! Jag gillar den där lite naiva stilen.
Det var väl tur att du ska jobba och slipper doppa dig i vinterhavet.
Min pappa var vinterbadare i flera år och sa alltid att dt var "Härligt friskt!", men både mamma och jag såg alltid lite skeptiskt på varandra sådana gånger.

Mian sa...

Varför i himmelens namn börjar alla så tidigt med allt nu för tiden? Glögg... Pepparkakor... Adventsstakar... Semlor...
:-(

Ulf sa...

Vilken underbar blogg det här är. Hittade hit via Svens tror jag. Kommer tillbaka.
Ulf

Mian sa...

Men jag tycker om dig ändå Elisabet... trots att du tjuvstartar med glöggen... bara så att du vet ;-)

Mian sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Elisabet. sa...

Ruta Ett: ja, jag tycker så mycket om dem jag med ...!

Mian: jag kan trösta dig med att glöggflaskorna förblev oöppnade ,-)
Men idag kanske .., eller ikväll?
Och det var ju snällt att jag tas till nåder ,-)

Ulf: varmt välkommen tillbaka och tack för snälla ord som värmer hjärtat!

Elisabet. sa...

Ps till Mian: jag tror att lite hänger det samman med att jag arbetar precis hela julen; egentligen fjorton dagar nästan rakt av, veckan före jul och veckan efter.

Jag vet hur det blir. Då är man DÖD när man kommer hem och inte hinner man njuta nånting.

Nu däremot .., är det lugnt och skönt .., det är lite som att gotta sig åt julen när man har ork och lust ,-) Ds.

mossfolk sa...

Ja jag hade ju alldeles garanterat inte kunnat låta bli att vara med om det nu varit en sådan tillställning här. Med juladopp. Lika säkert hade maken inte varit med :)

Elisabet. sa...

Mossfolk: helt underbart är det med juladoppet; själva påhittet, menar jag! Nån gång ska jag vara med!

Evas blogg sa...

Vilka härliga kort!! Nä du, nåt bad hade det inte blivit här.