onsdag 2 januari 2013

Vörtbröd med russin ...

Ja, inte stämmer bild och text, men det behöver den ju inte göra heller.

Den lediga dagen känns som en enda stor gåva.

Jag ligger under täcket och lyssnar till P1-prat om USA:s bedrövliga ekonomi och för första gången hör jag president Obama tala i ..., i n t e  nån slags staccato, utan mer som i ett flöde.
 Sånt kan man tänka på när man är ledig och inte behöver bry sig i tidningsreturer eller beställning av Otrivin och Nezeril, nu i förkylningstider.

Sen blir det frukost.
Först till sigge nilsson och pElle som igår - för första gången på länge - fick kokt fisk och nästan höll på att jama ihjäl sig innan fisken var kokt och upplagd på vacker tallrik, inköpt i London!

Och sen till oss andra.
Det enda bröd som återstår är vörtbröd med russin och visserligen läste jag igår på FB att vännen Kerstin rostat ett sådant och det gick bra - "jag säger inte att det är gott, men det går an" - ungefär så skrev hon .., och jag sa till pv att jag låtsas väl att vi är på semester på någon avlägsen plats på jorden och så får vi vörtbröd till frukost och enbart äggröra, ingen bacon, och det går förstås hur bra som helst.

Nu ska jag ägna mig åt lediga-dags-njutandet.
Av Hilda fick vi i julklapp en liten bok, författad av Nils Uddenberg, om livet tillsammans med en katt.
Den ska jag läsa ..,  ja, jag ska ligga raklång på soffan Ektorp, det ska brinna i kaminen och jag ska tänka att detta är det enkla livet när det är som allra bäst.






3 kommentarer:

bettankax sa...

Ha en skön ledig dag:)
Nån gång ska jag berätta för dig om Nils Uddenberg.
KRAM

Elisabet. sa...

bettankax: åååå .., jag tror bestämt att jag känner en obetvinglig lust att ringa till madame inom en snar framtid ,-)

mossfolk sa...

Vörtbröd med russin är ju jättegott! Fast bara om det är hembakat ;)

Och det går alldeles prima att rosta!