lördag 20 april 2013

Dagens fönster ...


Man kan fråga sig vad som gör att man fångas av viss konst och att man, av andra varianter, står helt oberörd

Vad är det som gör att intresset öht väcks till liv?
Min mamma växte upp under tämligen enkla förhållanden - som nummer två av sex syskon - i den västerbottniska fjällvärlden.

Översta raden: första kullens syskon. Mamma står längst till höger. 
Ivan - i mitten - dog bara 21 år gammal eller ung.
I nedre raden sitter "Mellansysterns" mamma som nummer två från vänster. 
Det var Gunvor som målade, gjorde ulltavlor och tyckte om fina blusar.
I mitten lilla moster Lisbet intill sin pappa.
Hennes äldsta dotters målningar prydde våra väggar i Malå.
Var kom intresset för konst ifrån?


Vad fick henne att intressera sig för konst?
Vad fick moster Gunvor att börja måla och göra ulltavlor?
Vad fick min kusin Agnetha i Vilhelmina - numera Oskarshamn - att måla?
Och kusinen Barbro, dotter till moster Gunvor, att först arbeta som fotograf och sedan bli hysteriskt intresserad (läs: besatt) av allt som har med vävning att göra?
Och jag själv - som inte går en meter utan kameran och som trivs så bra vid tangentbordet -.

Sånt kan man fundera på.

Under en resa till New York 1967 (kamraternas mammor åkte till Mallorca, mamma åkte ensam till New York .., åå, som jag önskade att hon hade varit mer som alla andra mammor .., nu, kan jag le åt hennes självständighet) besökte mamma Guggenheim-museet och kom hem, alldeles salig över konstnären Marc Chagalls tavlor!

Marc Chagall, son till en fiskhandlare!
Var kom hans intresse för konst ifrån?

Här flyger dom omkring.

Pappa kunde inte begripa vad som var så fantastiskt .., det var ju människor som seglade omkring i luften så där hött om bött och ingen ordning och reda alls.

Så .., när jag idag får en fönsterbild av just Marc Chagall - ja, inte av honom, men av Monet -, då blir jag så glad och en hel svärm med minnen hemifrån singlar omkring i mitt hjärta!

Alldeles tydligt minns jag den enda souvenir mamma köpte under resan till New York; en liten trätavla med texten "Home is where the heart is". Den satt på köksväggen, ovanför fåtöljen där pappa brukade sitta och läsa tidningen.

Så här skriver Monet angående bilden:

"Från ljus- och ljudupplevelsen i "Carrières de Lumières i Les Baux de Provence" i förra veckan får du några fönster av Chagall, projicerade på enorma kalkstensväggar i stora grottor. Det kommer mera bilder på min blogg om denna fantastiska upplevelse men som vanligt får du en första bild. Monet fanns också med - den riktiga förstås:-)"

Tack snälla! säger jag.

Inga kommentarer: