tisdag 17 december 2013

Sex timmar på jobbet ...


Det finns människor som tror att detta att arbeta i butik, ja, det är väl mest att sitta på en höj,- och sänkbar stol och smajla mest hela dagen.
Jo, jo.

Idag kom tre såna burar som syns på bilden, alla sprängfyllda med paket!
Den som har fantasi kan ju räkna ut hur kroppen känns när man tömt alla burarna, registrerat varje paket i datorn, sorterat och sist av allt: lagt respektive paket på rätt hylla.
(Ingenting får väga över 20 kilo, men väger det nitton är det tillräckligt tungt).

Och att det numera är oerhört vanligt att köpa julkappar via nätet, därom råder inga tvivel!
(Jag undrar hur många burar Ica-Jessica i Västerås fick idag ...?)


"Jag kan ta burarna, om du tar tidningsleveransen ..", sa jag till alltid så lugna Johanna.
Elva buntar med tidningar.
Det är tungt det också.

Mellan varven var det förstås vanligt kassaarbete, utlämning av paket (halleluja!) och jag tackade min skapare (eller schemaläggaren) för att jag nu inte har en enda eftermiddag kvar innan det är julledigt.
Alltså: ingen mer paketplockning för min del.


Ett antal lastpallar med läsk hade också anlänt under dagen och eftersom vi i morgonbitti får varor, så gällde det att fylla ut så mycket som möjligt, för att frigöra plats ute på lagret som ju inte är alltför stort.
Tungt, tungt, tungt.

Således var det en oerhört mör madame som blev hämtad av pv efter arbetsdagens slut.
I morgon stundar ledig dag och tandläkarbesök.
Och lite annat.

Och nu vet ni hur en tisdag på jobbet kan se ut och kan man tänka sig, att man - detta tunga arbete till trots - älskar sitt arbete .., ja, just så är det.

5 kommentarer:

Turtlan sa...

Jag kan förstå helt och fullt! 19 kg är inte att leka med!
Hur får ni plats,med alla paket? Men folk kanske är snabba och hämta så här inför jul.
Sen undrar jag ofta om det är lönsamt för en butik Hå posttjänst? Gissar att Posten inte är övergenerösa precis? Eller ger det positiv effekt för affären då folk passar på att handla när de är på postbesök.

Turtlan sa...

Oj då vad jag slant på tangenterna... rättare sagt på telefonen.
Hå ska vara ha. Just det.

Elisabet. sa...

Turtlan: nej, man får inte plats med allt nu inför jul .., en bur med väldigt stora paket fick vi ställa på lagret. Och det kommer tv-apparater modell jättestora .., ja, allt möjligt!
Nån enorm vinst är det nog inte med posthanteringen, men det drar ju in kunder till affären och just därför är det ju oerhört viktigt för en butik att få ha postutlämning.

Anonym sa...

Gissa om vi andra är glada och tacksamma för att ni finns för oss!
Är kanske dåliga på att visa det bara....
Kram/Solbritt

Jessica sa...

Vi får 3-4 sådana burar om dagen nu, helt otroligt!
Vi får knappt plats öht, har jättetrångt, + att vi även har DHL.
Tungt, stressigt men härligt, det är vad vårt jobb är! :)