tisdag 17 december 2013

Vad tycker du om det då ....?

Det finns människor som nästan får magsår när dom upptäcker någon som har sär skrivit.

Skriver någon "jag ska ge han mat",  går någon annan i taket.

Nu ska jag berätta vad jag har svårt för.

Jo, det är när radiointervjuare avslutar varje fråga med ett "då".

"Hur tycker du att man ska göra då då-...?"

"Hur ska du fira jul i år då ...?"

Det är för mig obegripligt varför detta irriterar mig ungefär som ett skavsår .., men på nåt sätt tycker jag att det låter nonchalant. 

Och nej, något världsproblem är det sannerligen inte.

Inte ens ett problem.

Jag ville bara säga det.

Och nu har jag gjort det.


9 kommentarer:

Ruta Ett sa...

Vadådå?
Haha, det är för mig helt naturligt.
Det är jag uppväxt med.
Kolla in detta också: www.änglaspel.se

Elisabet. sa...

Ruta Ett: ja, men så låter ni kaxiga i Skåne också ,-) Nu var radiopraterskan inte skånska, men jag hör det ofta i P1 när det intervjuas. Aja baja, vilket oskick ,-)

Ruta Ett sa...

Hihi, du har nog rätt. Skåningar låter sig inte imponeras så lätt!
Men här i Gbg hör man också ofta "då" på slutet.

Ingela sa...

Eller när någon upprepar, så här ungefär: I torsdags åt han ärtsoppa, gjorde han. Eller: Nu ska vi dela upp oss i grupper, ska vi.

Elisabet. sa...

Ingela: men det har jag aldrig någonsin hört någon säga, tror jag.

Bert Bodin sa...

Det är bra att du håller språkpolisens fana högt.

Heja, heja!

Det mest obegripliga för närvarande är alla intervjusvar som börjar med "Nä".
- Hur tyckte du det gick?
- Nä, det gick väl bra.
- Jaså, tycker du det?
- Nä, jo.

Elisabet. sa...

Bert: men vet du .., där tror jag faktiskt att jag fuskar själv ,-)

Anonym sa...

Ett litet sidospår kanske, men på nyheterna - kanske är det Sydnytt - är det en kvinnlig reporter som låter som om hon berättar en saga när hon rapporterar. Som om hon pratar till små barn!
Jag blir alldeles tokig när jag hör henne!
Hedgren

Jenny sa...

Här har du en som blir illamående och ont i ögonen av särskrivningar!