fredag 15 augusti 2014

Gårdagens bästa ...


Jo, men det var ändå reprisläsningen av Torgny Lindgrens bok "Minnen".

Vilken glädje!

Nästan varenda sida blir till en njutning, ja, jag vet ingen som kan skriva som herr Lindgren!

På sidan 35 och 3står det så här:

"Och jag kravlade mig ner från soffan framför fönstret i kammaren. Middagssolen lyste på de lägsta grenarna i Stortallen. Det här var alltså på den tiden då jag mindes det ena och det andra. Om jag var född eller inte saknar betydelse.
Och jag kammade mitt hår och borstade framtänderna med saltlösning och tog fram helgdagskläderna ur kammarskrubben. Sedan klädde jag mig så gott jag kunde i den vita skjortan och golffinbyxorna med pressveck och de svarta blankputsade lågskorna som jag ärvt efter bröderna.
Jag gjorde mig fin. För idag skulle jag skrivas om i mina Minnen."


Inga kommentarer: