lördag 16 augusti 2014

Och hon har mjuka händer ...


Så här är det: om man kommer hem från jobbet och har ont i alla leder och är intill döden trött och ramlar ihop i soffan Ektorp och sedan blir bjuden på middag hos goda vänner, då blir man bara så himla glad!

Vi sitter - för första gången på evigheter - inomhus, och bjuds på stekt kött, kokt potatis, gröna ärtor .., en helt ljuvlig svampsås och så sallad och gott vin till .., och förrätten en liten svampmacka som är så delikat så man nästan dånar .., karl-johansvamp, kantareller och nån slags kremla .., allt har frun i huset tillagat.

Så blir vi där i ett par timmar.
Pratar om allt möjligt .., om svampar förstås .., murklor .., kalhyggen .., seglatsen till Tyskland .., brott på akterstaget, muntorrhet ..,  husmålning .., höstkänsla .., trevliga begravningar och en hel drös annat.

Efter middagen slår jag mig ner i soffan och husmor sitter intill mig och med världens lenaste händer masserar hon min vänstra fot och vad, bara så där .., och det är inte långt ifrån att jag börjar gråta.

På vår väg till bilen hittar hon stora, stora champinjoner som växer på en gräsmatta .., och jag bara gapar.
Det ser ut som på bilden.

Och nu är vi hemma och mörkret har fallit .., det är väldigt mycket höst ute och i morgon är jag fri.
Då kommer min störstasyster med familj på besök!
Glädje! Glädje!

Vänskap i all enkelhet .., så oändligt värdefullt det är.

2 kommentarer:

Anonym sa...


Den middagen var du värd vilken tur att du fick lite massage.

Vila dig nu i morgon när du är ledig.

Kram på dig Friherrinnan

Ruta Ett sa...

Men den kvinnan låter heeeelt underbar!