måndag 12 januari 2015

Nästan det godaste jag vet ...

Rårakor som inte är riktiga såna, men nästan.

Man river ett antal skalade potatisar, en palsternacka modell lite större .., en stor morot ..., pytsar i salt, vitpeppar och svartpeppar eller chili om man har det hemma. Två ägg rörs i och så rör man om ordentligt .., klickar sen ut en rejäl skedfyll i stekpannan ..., - här steks på näst högsta värmen och allra bäst blir det i gjutjärnspannan -, vänder det hela när det fått färg och blivit knaprigt i kanterna ..., och till detta serveras sedan stekt bacon och lingonsylt.

Då är man i himlen.

(Och eftersom vi förra veckan sålde färsk broccoli billigt, 2 för 10:-, blev det sånt till också.)

8 kommentarer:

cruella sa...

Ofantligt gott, jag håller verkligen med! En variant är att äta med röd rom, gräddfil och fint hackad rödlök. Och ibland gör jag en liten röra av bladspenat och creme fraiche och så lite hackade nötter av valfritt slag:-)

Husmanskost med variation!

Elisabet. sa...

Cruella: ååå, det blir ju nästan som blinier! Ett faktum är att jag formligen älskar husmanskost.

Anonym sa...


Jag fick äran att äta dessa goda saker till lunch igår Mums


Friherrinnan

Andra året i Hjo sa...

Jättegott för mig också. Får pröva med palsternacka ngn gång.

Bloggblad sa...

Åh, tack! Låter supergott! Jag ska nog prova till lunch i morgon, tror att jag har grejerna i kylen. Idag är det fastedag - blir extra sugen på allt så här dags på kvällen...

Så roligt att få nya enkla tips.

Melody and M.E sa...

Tänk det var precis vad vi åt idag, men hade tyvärr ingen palsternacka hemma!
Nog kändes det som om vi varit till himlen och vände!
Kram M.E

Tinnan sa...

Oj vad det lätt gott! Får nog bli lite rårakor a la Elisabet vad det lider. :)

Elisabet. sa...

Andra året i Hjo, friherrinnan, Melody and M.E. Bloggblad och Tinnan: detta är så vanvettigt gott och så enkelt att göra! Ska testa Cruellas förslag vad det lider.