onsdag 14 januari 2015

Onsdag i januari ...


I nästan hela mitt vuxna arbetsliv har jag - säkerligen av en slump - haft onsdag som ledig dag.
Andra dagar också, men dessa har varierat.
Onsdagar däremot .., ååå, som guldstjärnestunder!

Och förmiddagen blir som alla andra förmiddagar .., ett låååångsam tillvaro .., med harry-rastning .., frukost med nybryggt kaffe och god macka .., tidningsläsning ..,  det ska dammsugas och plockas bort (Äldsta Dottern kommer ikväll ...) , kanske - men bara kanske - ska jag putsa fönster.

Inget snöande.
Inget regn.
Himlen är gråmulen.



Och pensionatsvärden arbetar och en av hans elever, som dessutom arbetar extra i affären, berättade hur roligt det var att ha honom tillbaka.

"Thomas är snäll och duktig på att förklara .., och så verkar han tycka om sitt ämne och att undervisa, det smittar liksom av sig på oss andra ...", säger hon när vi möts på jobbet.

Igårkväll ägnade magistern någon halvtimme till röstövningar.
På köksbordet hittade jag nu på morgonen det här papperet (bilden).
Jaha ja .., nu förstår jag.



Mera förmiddag.
Zoegas kaffe i favoritmuggen .., en kallelse till Hässleholms sjukhus den 25:e februari, mest för att ha ortopedkirurgen som bollplank för att få veta hur och var och om .., eller är det här nånting jag får leva med, och i så fall, borde jag då ändra arbetstiderna?
Sånt.

Men just nu är det tämligen kaotiskt på jobbet .., en som slutar helt, hans syster ska läsa till socionom och kommer endast att arbeta helger .., F som jag kamperar med på helgerna, hon är på vift ute i världen och blir borta i tre månader (just nu på Bali!) och någon annan har artros i sin fot och sjukskrevs igår och en fjärde väntar på besked för sin knäprotesoperation som förmodligen blir av om en eller två månader.

Alldeles enkelt ska det minsann inte vara att i det läget lägga ett fungerande schema.
Och tänk, om jag då skulle komma och säga .."ja, hej .., nu är det så att dom vill byta ut min gamla knäprotes, jag blir borta i flera månader ...", nej, det får vänta i så fall.

I morgon arbetar jag förmiddag och då är det min uppgift att fixa frukost.
Ååå, då ska det bli lite gurka och paprika till brödet och osten .., och kanske ett levande ljus.
Det är som torftigt i vanliga fall, ja, enligt mitt sätt att se det.



Och så tänker jag på detta.
Om nu dottern och mågen under ett år av sitt liv bor i Afrika .., nog borde man väl ändå?
Sonen, som säger sig vilja göra mig sällskap, hittar andra flygsajter än dom jag letar på.
Helt otroligt, han menar allvar. 

Ja, ja.
Den som lever får se.

8 kommentarer:

cruella sa...

Nämen inte tveka, ÅK Elisabet!

Elisabet. sa...

cruella: jag tvekar inte .., sa till sonen att han får bestämma om det blir i början av sommaren eller i slutet .., sen bokar jag ,-)
(Jag tillhör dem som kan bestämma mig för ett resmål inom 5 minuter. Pv behöver läääängre tid. Den Lurvige i Hbg läste Råd och Rön och ville bestämma sig veckan innan avresan ...). Ingen längtan där inte.

cruella sa...

Yeah! OJ vad roligt det ska bli att läsa och betrakta dina intryck därifrån, jag ser redan fram emot det:-)

Kattis sa...

Underbart!

Turtlan sa...

Häng på utan tvekan! Så spännande!

Turtlan sa...

Förresten. Å vad jag kan sakna de där lediga vardagarna. Vara hemma och skrota eller göra nyttiga saker.
Men jag skulle aldrig byta bort mitt helg och storhelgslediga liv för det!

Evas blogg sa...

Vad roligt. Vilket spännande land att resa till!

Eva i Tyresö sa...

Jätteroligt! Kul för oss att få höra allt från den otroliga resan till Afrika.