tisdag 27 mars 2018

Tuva, Meja, Liv, Siri och Alma ....


... och Filippa, Molly, William, August och Elise.


Och Lilly, inte att förglömma, hon som vinkar så glatt.

Petronella ..., storasyster till Filippa.

Det är några av namnen på alla småttingar som tillsammans med sina föräldrar handlar i affären och jag har gett mig sjutton på att lära mig vad var och en heter.
En bagatell, kan det tyckas, men det är det inte.
Ni skulle se hur en liten fyraåring skiner upp när man äntligen begripit att detta är Siri, inte Iris!

Isabella som kom in i affären och visade sin katt.

Och lille August, han har länge ropat "August! August!" när han kommer till kassan och när jag nu verkligen fått in det i min hjärna, då strålade han som solen!

Men det här gäller även vuxna människor.
En kund berättade att hon skulle resa till Polen och ta ett sista farväl av sin döende mormor.
Jag frågade lite om hennes mormor .., hur hon var som människa .., och ja, lite sånt och vad hennes mormor hette.
"Danuta", svarade kunden.

Några veckor senare hade jag samma kund i kassan och jag frågade då hur det var med Danuta och då blev kvinnan så rörd, ja, hon började nästan gråta!

"Åååå, tänk att du kommer ihåg min mormors namn! Jo, efter att mormor fick sista smörjelsen och att hela släkten suttit vid hennes sida, ja, då blev hon frisk och kry och är nu hemma igen!" sa kvinnan och log.

Pv berättar att han, varje hösttermin när han får nya elever, försöker inpränta deras namn på första lektionen och att det så gott som alltid lyckas.
Jag tror faktiskt att det betyder mer än man kanske anar.

Och det ska jag säga er .., att är det nånting jag verkligen kommer att sakna när jag slutar arbeta, så är det alla härliga småttingar som så till den milda grad har förgyllt min tillvaro!


Inga kommentarer: