måndag 26 mars 2018

Underligheter ...


Vi bor ju alldeles intill ett naturreservat.
Man får inte plocka blommor eller göra nån annan åverkan i reservatet, allt ska vara som Länsstyrelsen har bestämt.

För något år sedan eller två fick jag en smärre chock när jag närmade mig stranden!
Alla nyponrosbuskar var uppgrävda och där var tre jättehögar med sand; det påminde om pyramider, på ängen hitom havet! Jo, det var buskarna som skulle bort och det blev bra till slut, men känslan .., det såg för hemskt ut!

För en stund sedan kom jag ner hit igen. Nu var två grävmaskiner i full färd med att slita och riva upp alla enbuskar, ja, alla buskar öht och jag tänkte på alla kaniner och harar som kanske har bo där under och var ska nu räven kunna gömma sig?

Det är väl order från Länsstyrelsen förstås och ska säkert fylla någon funktion, men det ser hemskt ut. Bilden är från i fjolsomras och allt det sm är mörkgrönt på fotot (plus allt som inte syns som finns till vänster i bilden och fram till parkeringen) är nu uppslitet.

I morgon ska jag ta en bild och visa er .., idag hade jag mobilen hemmavid.

Mer om naturreservatet kan man läsa här.

5 kommentarer:

Rexxie sa...

Det är lite konstigt (tycker jag då) att Länsstyrelsen inte delar ut ett litet informationsblad till boende i närheten om vad som är på gång och varför...

mossfolk sa...

Intressant, tycker jag. För något syfte måste det ju ha...
Galet vackert har ni där hur som helst!

Steel City Anna sa...

Nä, vad trist. Hoppas det inte är nån som fixar till trädgården bara ;) man vet aldrig med folk.

Elisabet. sa...

Rexxie: ja, det hade onekligen varit smart! Och hela området på norra sidan ska brännas, men det har gjorts tidigare också.

mossfolk: helt underbart vackert, men det är det med enar också!

Steel City Anna: ,-) Man kan ju hoppas, men just där är det bara reservatet, inga hus.

Bert Bodin sa...

Konstigt.