lördag 25 augusti 2018

Min mammas favoritkopp ...


Den här koppen, med hölje av björknäver, den gjordes av min morbror Joakim i Dikanäs.
Joakim - eller Jim som vi kallade honom - var gift med mammas syster Gunvor, för övrigt mamma till "mellansystern" här i min länklista.

Jo, men det här blir nog fint näver till kopparna ...

Vi hade massor med Jims alster hemma!
Det var inte bara kaffekoppar, utan även ölsejdlar, snapsglas och kaffeskedar, alla tillverkade på ungefär samma sätt, ja, inte skedarna, där var det skaftet som var av näver.

Mamma var dessutom en fantastisk försäljerska/agent av Jims alster.
Otaliga är dom kartonger med färdiga koppar/sejdlar med mera som hon kom hem med från Dikanäs och som sedan vidarebefordrades till mammas arbetskamrater, goda vänner, ja, kopparna finns säkert över hela landet!

Och lampor gjorde han tydligen också ...

Själv har jag aldrig tyckt om att dricka kaffe ur  g l a s, vilket det ju blir i det här fallet ..., och min rödvitrandiga syster i Skåne, hon bjöd alltid på kokkaffe ur dom här kopparna, ända tills jag bad att få en alldeles vanlig mugg, med vit insida, då tycker jag att det smakar bäst.


En enda kopp har jag i min ägo; det är den på bilden längst uppe.
Glaset till koppen hittade jag på en loppis - vilken tur -!
Och här är morbror Jims gravsten; jag tror att den finns i Fatmomakke, men jag kan ha fel.
(Alla bilder utom den på koppen, är från min kusin Ulfs sida på Facebook).

Inga kommentarer: