söndag 19 augusti 2018

Söndag - arbetsdag -.

Augusti ....

Kvinnan som läser upp väderleksrapporten pratar om sol i hela landet, men så är det inte.
Här har det regnat nästan hela förmiddagen.
Grått och trist .., fönsterrutorna är prickiga av regndroppar.

Vad gör man då?
Tja, man kämpar med gårdagens korsord i DN och det var det tråkigaste korsord jag varit med om, det tog sån tid innan vi kom igång och kunde fylla i några rutor och nu är nästan allt löst, men uppe till höger svävar vi ännu i ovisshet. Som vanligt klarade pv det långa ordet längst till vänster och hans hjärna måtte vara så mycket mer flexibel vad gäller tänkande, ja, än min egen.
(Nu VRÄKER regnet ner!)

Tanken för dagen var att vi skulle ta hand om den skruttiga fallfrukten och forsla den till komposten, men det får anstå tills vädret blir bättre. Och friherrinnan har ringt och bjudit oss på middag i morgonkväll och jag blir med ett litet mobilpling påmind om besöket på vårdcentralen i morgon, hos doktor Sven. "Doktor Sven" ... det låter förtroendeingivande, tycker jag, kanske mest för att namnet låter som en som varit med ett tag. Kanske har han - precis som jag själv - gått i pension, men hoppar in lite extra? Kanske saknar han kontakten med människor? Eller så vill han tjäna lite extra? Eller kanske både och.

Och pv har redan kokat en laddning björnbärsmarmelad. Dessa är våra egna.

För övrigt?
Hela morgonen har vi lyssnat till P1-prat.
Godmorgon Världen förstås, men innan dess Täppas Fogelbergs ljudbokspodd, där man får veta hur det går till vid inspelning av just ljudböcker. Jo, men det var intressant, tycker jag, jag som aldrig lyssnar till såna.
Här är en länk till podden, om någon skulle vara intresserad.

Precis nu kom ett sms där Joakim på jobbet undrar om jag kan komma en timme tidigare idag?
Jo, det går bra.
Då börjar jag halv två, i stället för halv tre.
Och nu återstår bara två veckor till, knappt det, sedan stänger vi klockan åtta som vanligt.
Så skönt! (Å andra sidan har jag inte så många pass inplanerade efter september).
Vi får väl se hur det blir.

1 kommentar:

Bert Bodin sa...

Lördagskrysset i DN tycker jag är tråkigt.

Jag löser hellre söndagsvarianten. Svårt? Jo. Men ack så trevligt när alla rutor är fyllda.