tisdag 12 november 2019

Nästan ett proffs ...


På sin blogg skriver Barbro - aka walkaboutsweden - att hon har mött ett proffs; en som kunnat ta ett blodprov från armen utan att förvandla Barbro till en nåldyna. Här kan man läsa om det. 

När jag i förra veckan hade avklarat besöket på kirurgmottagningen, ja, då var det dags för provtagning inför operationen. Det är precis för mig som för Barbro, att det brukar vara ett elände för den som tilldelas uppgiften att från mitt blodsystem fylla upp några eller något rör.

Oräkneliga äro dessa sköterskor som allt mer svettiga pickar på armen, hämtar en blodtrycksmanschett för att öka trycket .., byter arm .., ja, så där håller det på.
Och det har hänt - om det finns någon kollega ledig - att denna har fått överta letandet.

Den här gången var det en ung, mörkögd skönhet som skulle fylla rören.
Inte ett knyst sa jag om att det kanske kunde bli bekymmer och att hon i så fall fick sticka hur många gånger som helst, inte det minsta känslig är jag för sånt.

Och så började hon att leta och picka ..., pick-pick-pick .. det snördes åt ., pick-pick-pick.
Nej, ingen bra ven att sticka i.

"Men du .., ibland tycker dom handloven är det bästa stället...", sa jag försiktigt.

"Ja, men det kan vi ju testa ..", sa den rara sköterskan och vips, hade hon fyllt sina rör.

Och hon sa "det gick ju galant Elisabet, det beror nog på att du är så lugn och avslappnad:"
Detta var tio minuter efter att mitt blodtryck rusat i höjden på kirurgmottagningen ,-)

Nu på morgonen, alltså flera dagar senare, ser min hand ut så här!
Den påminner lite om Göstas hand, ni vet, pv:s underbare morbror.

Det gör inget heller, hon fixade det galant och det var första sticket, om än kanske en nödlösning.

4 kommentarer:

Rexxie sa...

Ovansidan av händerna är helt omöjliga på mig. Armvecket funkar däremot alldeles perfekt, nästan så att blodådrorna poppar ut för att bli stuckna i! :-)

Ulrika sa...

Jag är hopplös att sticka så jag brukar be dem gå direkt till ovansidan av handen eller foten. Tyvärr är många sköterskor envisa och "ja men JAG kan" och ska fortsätta ändå. Det slutar i 99 fall av 100 med att det blir som jag sa... Suck.

Elisabet. sa...

Rexxie: ja, tänk så olika det kan vara! För mig är handloven perfekt.

Ulrika: det är ungefär så här också.

Barbro D sa...

Tankeöverföring!♥

Jag funderade på om jag skulle maila dig med detta som ett bidrag till "veckans vardagslycka", men så blev det inte av...
Å så får jag syn på att du i alla fall uppmärksammat det och länkat.

Tack!♥

walkaboutsweden-Barbro