torsdag 12 december 2019

En vanlig torsdag ...


... kör jag till Slöinge - även om det inte är det minsta miljövänligt - i akt och mening att köpa mig riktigt, riktigt gott frukostbröd. Pv, har ätit likadant bröd i femton års tid och tycks aldrig någonsin ledsna och det är ju jättebra, men jag tycker att det är härligt med ombyte!
Men framför allt vill jag få njuta av nybakat och  g r o v t  bröd.

Innan jag åkte iväg hade jag planer på att ringa och höra så att mina favoriter verkligen fanns kvar, men jag tänkte att .., nej, det behövs nog inte.
Vilken tur jag hade!
Av bröden till höger på bilden, fanns bara två kvar!


Och så fick två av den andra sorten följa med också.
Bröden är så knapriga på utsidan så det inte långt ifrån att en sticksåg vore på sin plats, men jag kan säga att det är som en biljett till himlen att få dem till morgonkaffet!
Dom vänstra klarar sig galant utan pålägg, ja, dom är ofattbart goda!


En liten spretig julgran står utanför butiksdörren.


På väg hem stannar jag till vid korsningen till Vanstad och där det sommartid går stora kossor i hagen intill. Så glad man blir av sånt här! Efter blåsten har många av småtomtarna dråsat omkull, men ändå .., jag tycker att det är så fint. Ni får ursäkta skärpan - den uschliga - men jag hade så bråttom, så där så jag inte skulle vara i vägen om det kom andra bilar.


Lite närmare ...., så fina tomtar och stora grankottar som gör sitt till!


Och en bit ifrån!
Tänk, att dom får vara kvar! Det finns hopp om mänskligheten.


Och pyntat i småträden också!
Någon halvmil söderut ser jag en stor ek där någon hängt upp färgade lampor, men små, små!
Men så otroligt fint det blev!
Ska försöka fånga det på bild senare.

Och när jag sen kommer hem och har satt igång kaffebryggaren, får jag ett mejl.
Mejlet är från en vän vars tillvaro rämnat totalt.
Som en inre jordbävning måste det vara.

Livet, tänker jag.

Ena stunden är allt som vanligt.
I nästa sekund nattsvart mörker.


3 kommentarer:

Evas blogg sa...

Oj så roligt med ett tomtelandskap mitt ute vid vägen. Nåt sånt går det inte att göra här för det skulle snöa över och försvinna ganska fort.
ja livet med alla dess skiftningar kan vara allt från stor glädje till djup sorg.

Elisabet. sa...

Evas blogg: och att det inte stjäls, det förvånar mig mest!

Evas blogg sa...

Fint att det får vara så.