söndag 12 januari 2020

En söndag i mitten av januari ...


Då åker granen ut.
Eller egentligen inte alls, den hamnar i vedpannan.
Vi hade ju försenad julklappsutdelning här igår och gjorde det enkelt för oss .., inga mängder med mat, utan en vegansk lasagne, diverse röror och sallader och fruktsallad till efterrätt och bara några enstaka paket. Underbart!

Lille Edvin stultar nu omkring och var oerhört fascinerad av kontakten till vänster om tv:n.
Om och om och om igen ville han komma åt den!
Jag sa till pv att nästa gång han är här, ska jag sätta silvertejp över hela alltet, så blir det kanske inte så spännande att pillra just där - eller så blir det  j u s t  så -.

Det blev mycket prat om böcker.
Mymmel lånade Osebol av mig och jag fick boktips av henne.


Den här, till exempel .., den tyckte hon mycket om.


Och den här.
Mymmel är med i en bokcirkel och det här var två av böckerna som blivit lästa.
Perfekt med tips.
Jag frågade om det inte vara svårt att komma överens om vad som ska läsas .., ja, alla ska ju ha möjlighet att få fatt i just den boken också. Jo, det kunde vara knepigt, sa hon.


För övrigt går tillvaron i tämligen sakta mak.
Ja, inte för pv.
Han har hämtat spillvirke från den byggcontainer som finns två hus bort och det virket har hållit oss med värme under hela hösten och fram till nu och kanske ännu längre fram.
Kanske - men bara kanske - ska han ta ett pass på sina rullskidor senare idag, men det är inte säkert.

Vad gör vi annars?
Tittar på hemska svt-serien "Hemligheter" som är så ruggig så man knappt vågar ha ögonen öppna (allra helst som det hela bygger på en verklig händelse) .., och idag är det mest skidåkning för hela slanten. Vi sitter och smajlar när vi hör intervjun med Linn Svahn som har sånt temperament - vilken pondus trots sin ungdom - och jag älskar Pernilla Wiberg som bisittare till Björn Fagerlind och Vinterstudion är öht en sån källa till glädje.
Särskilt när regnet hänger i luften här utanför.

Och så DN:s korsord förstås.
Gårdagens höll på att göra mig tokig.
"Förr L"  och två bokstäver.
Jag (och kanske även pv) tänkte på L som liter .., åååå, så idiotiskt dumt av oss!!
Det var ju Liberalerna och dom två bokstäverna blev då såklart Fp.
Tänk, att det kan stå så till den milda grad stilla ibland!


Mellan varven läser jag i boken som heter "Jag minns", där svenskar av olika åldrar berättar om sina minnen. Det börjar med efterkrigstiden och så går framåt.
Såååå många olika fragment av en tid som varit!

Nu skidskytte!

5 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Ja. Testamente av Nina Wähä är läsvärd. Lite annorlunda.

Evas blogg sa...

Jag beställde "Testamente" från Bokus igår, det blir spännande läsning. jag är också med i en bokcirkel och vi läser enbart böcker som finns som pocket på Adlibris eller Bokus. Vi har läst många bra och mindre bra böcker genom åren.

Elisabet. sa...

Bert Bodin: spännande! Ska se om jag kan låna den på biblioteket.

Eva Grelsson: väljer du e-böcker eller ”riktiga”?

Anonym sa...

Allt jag fått lära mig var väldigt bra. Den andra ska inhandlas/Babsan på jobb

Evas blogg sa...

Riktiga.