tisdag 14 januari 2020

Ett jävla solsken ....


Minns jag inte fel (och det gjorde jag inte, visar det sig), så var det annannan som till det-bästa-lotteriet skickade en bok om denna fantastiska Ester Blenda Nordström. Kommer jag ihåg rätt kanske det var friherrinnan som vann den? Fram till dess hade jag haft absolut noll koll på denna Ester Blenda och jag föll pladask!


Nåja, när vi i helgen hade besök av bland annat Hildas mamma Mymmel, då hade hon med sig den här boken - en biografi  om just Ester Blenda -.
Och mina båda systrar besökte i somras en utställning någonstans i Skåne, ja, den handlade om denna Ester som ju var så .., före sin tid, kanske jag skulle säga. Och modig!

Igårkväll började jag läsa den här boken.
Vilken kvinna!
Vilket äventyrligt liv!

Yes, jag rekommenderar den varmt!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Har läst den boken. En otrolig, ovanligt modig kvinna. Långt före sin tid.
Allt gott! Anita

Anonym sa...

Tänkte att det måste vara Skarhults slott, och si det var det! Utställningen kommer att visas igen i år.
Hedgrenskan

Anonym sa...

http://www.skarhult.se/93/utstallningarna/ester-blenda-pa-skarhults-slott

Glömde hu länken....
Hedgrenskan

Evas blogg sa...

Den boken har jag läst, mycket intressant.

Babsan sa...

Intressant bok en häftig kvinna

Elisabet. sa...

Eva på Frösön, Anita, Babsan och Kerstin: ja, vilken kvinna! Och så långt före sin tid!

bettan sa...

I somras såg jag denna intressanta och givande utställning. I sanning en fantastisk kvinna.

Elisabet. sa...

bettan: ja, det sa min syster också!