lördag 18 januari 2020

Bristen på lokalsinne ....

Att jag tillhör den delen av världens befolkning som har ytterst dåligt lokalsinne, därom råder definitivt inga tvivel. I början när jag hälsade på hos pv, hade jag svårt att hitta rätt bland alla husets dörrar och var gång jag är hos sonen och hans lilla familj i Malmö, kan jag omöjligen peka åt vilket håll vi har bilen parkerad, det blir alltid fel.

I morse bestämde jag mig för att gå och köpa färskt bröd till frukosten.
Jag frågade sonen om vägen och han försökte förklara, men helt säker på att mamma skulle fixa det, det var han nog inte. Bageriet heter Gateau.
Då uppenbarade sig detta:


En digital beskrivning över hur en lokalsinnesbefriad mamma ska hitta hem.
Först kommer en detaljerad kartbeskrivning över promenadvägen, men den lämnar jag därhän.


Detta är förutsättningarna ....


Riskbedömning. Ja ganska trolig, faktiskt.
Man får väl hoppas att med "bortgång" menas inte död, utan att jag kommit bort.


En målbild ska ju alla människor ha, oavsett om det gäller att bli en ny människa ., vinna Vasaloppet, gå ned i vikt .., öka i vikt .., eller - som i det här fallet - om man ska gå till ett bageri som man tidigare aldrig besökt.


Framfall har jag hört talas om, men ordet "omfall" var helt nytt mig.
Kanske är det något som används inom det militära eller inom konstapelkåren, men det innebär i alla fall att detta är alternativet om nånting går på tok. För min del: om jag virrar bort mig.
Men tryggt att veta att den käre sonen ändå kommer och hämtar sin mamma.
Det värmde hjärtat.

Hur gick det då?
Jo, jag gjorde precis som sonen sa ., och tror ni inte att jag hittade rätt på en enda gång!!
På väg dit hörde jag två talgoxar kvittra mot varandra ., jag mötte en äldre kvinna med en hund i koppel en skällig Lagotto som hette Skifs) och jag passerade en restaurang och jag såg ett fönster där tre stora säckar Royal Canin hundfoder stod travade i en hög.
Inne i bageriet arbetade en ung tös som - precis som jag själv - var nån halvtimme för tidig till sitt arbetspass, allt för att hinna med det som skulle göras.

Sen hemåt.
Det gick bra.
Men inte riktigt hela vägen .., för jag lyckades naturligtvis ta fel hyreshus och stod en stund och letade efter ett kännetecken ., jo, där, mitt emot, där såg jag ju den stora adventsstjärnan och då blev det som med dom tre Vise Männen som orienterade sig efter stjärnan, jag hittade rätt!
Jag kom lyckligt hem!

Nu vet ni.
Och som ett ps kan jag meddela att idag började lillkillen att krypa! Hurra! Hurra!
En härlig film kom susande genom rymden där man kan se hur det nu går framåt på två knän och till detta spelades den här sången. Den passade perfekt!

11 kommentarer:

Turtlan sa...

Ha ha det var både roligt och klokt av sonen! Omfall är kanske lite som plan B?

Jag har en bra lokalsinne för det mesta. Jag kan försöka demande mig lite ;-)

Turtlan sa...

Fel .... fel ord igen. Dela med mig ska det vara.

Ulrika sa...

Haha, UNDERBART!!!

Kan man abonnera på det där? Jag har precis lika uselt lokalsinne. :-D

Bert Bodin sa...

Jag har ett utmärkt lokalsinne och blir förbryllad när jag i något sammanhang träffar på människor som inte har en aning om vad som är norr och söder.

Monet sa...

Roligt! Men du har väl en riktig gpsi mobilen?

Rexxie sa...

Googlade omfall och fick fram en riktigt bra beskrivning:

"Omfall är ett begrepp inom polisarbetet som innebär att man i en given situation försöker identifiera tänkbara riktningar som situationen kan utvecklas i, och utifrån det ha olika åtgärdsplaner i beredskap"

Turtlan sa...

En plan B ;-) Eller flera plan B.

Elisabet. sa...

Ulrika: ja, jag ska prata med sonen ,-)

Bert Bodin: då har du det bra förspänt! Undrar om det är så att män har bättre lokalsinne .., rent generellt?

Monet: jo, men mobilen var ju kvar hemma, så den gjorde inte så stor nytta.

Turtlan och Rexxi: nu vet jag! :) Tack snälla!

mossfolk sa...

Hahaha, så klockrent. Det här var min humor!
Tur att det satt en stjärna i fönstret.

Och heja lillkillen, som nu lär ska se till att mamma och pappa inte sitter och får långtråkigt ;)

Elisabet. sa...

mossfolk: min också (humor!). SOM jag gapskrattade när jag såg bildspelet! Jag sa till sonen att när ni har minnesstund efter mig - när den dagen kommer - då kan du visa det här!

Elisabet. sa...

Monet igen: i Halland, alltså. Jag hade glömt den.