onsdag 25 november 2020

Novemberbilder  ....


Ja, det var på den tiden det begav sig. 
Tre år sedan. 
En liten piga var då ännu i livet. 


Och jag arbetade ännu i affären och drömde om kommande dagar. 
Om den där friheten. 


Bilden: Nedräkning. Och längtan.

I fyrtiofyra år hade jag då arbetat i butik och kände mig slut på som artist, åtminstone fysiskt. Tänkte på allt jag skulle göra, då, när den där frihetsgrinden skulle öppnas. 
När det skulle bli tack och adjö till stämpelklocka och arbetskläder som man aldrig någonsin trivdes i.
Kanske tänkte jag  i n t e  på hur mycket jag skulle sakna småpratet med kunderna och känslan av att - åtminstone ibland - ha gjort ett bra jobb. 


Och nu är det snart Black Friday som transformerats till Black Week. 
Ja, stackars, stackars butikspersonalen säger jag. 
Först ska paketen (som blir allt större och större, men max 20 kilo/st) plockas upp ur den jättelika kartongen som skymtar till vänster i bild, dom ska skannas in, sen ska paketen upp på hyllorna eller staplas på golvet (dom stora) och sen ska man lyfta ner samma paket när kunden kommer. 


I november 2017 hittade jag en död liten fågel vilken flugit mot fönstret. 
Den fick ligga på lit-de-parad på ett blomfat. 
Du lilla fågel .., som ligger där med öppen blick och benen spretandes rakt ut. 
Hur långt blev ditt liv?
Eller kort?
Blev det ett bra liv?




Inga kommentarer: