måndag 4 januari 2021

April 2020 .., en återblickOch ett dagens fönster lite längre ner i inlägget.


I början av april det här året, får jag för mig att jag ska skicka påskkort. Jag älskar såna här motiv som det med kycklingen! 


I april håller sig Sonja mest av allt inne i sin lägenhet i Harplinge. 
Då leker vi hemtjänst och handlar och kommer med varor. Det knackas på altandörren, kassarna ställs intill och så är allt löst. 


Andra helgen i april är det påsk; den högtid jag tycker bäst om av alla. 
Kan man göra nåt annat?
Då är det - i alla fall här nere - hopp om vår och livet känns så oändligt mycket enklare! 
På självaste långfredagen 2020 upptäcker jag sädesärlan ute på gräsmattan och jag hör gransångaren. Det gör däremot i n t e  pv, som då ännu inte fått någon hörapparat.


Och dagstidningen översvämmas av dödsannonser; ja, aldrig har jag väl skådat dess like! 


Ett dagens fönster kommer från Turtlan som varit på besök i Skultuna. 
Såååå vackert! 
(Är det mässing tro, i vasen eller krukan där uppe?)


Den 24:e april är det dags för sjösättning av segelbåten. 


Det är så spännande så det är inte sant och pv:s  fyra år äldre bror Tommy är pv behjälplig. Allt går bra. Vi drömmer då om sommarens seglatser och inte en susning har vi om det som som ska handla om sjöräddning, batterikrångel och hårda vindar. Tur  är ju det. Men vi har heller ingen aning om hur vansinnigt mycket trevligt det ska bli med den båten! 


I slutet av april faller jag pladask för en bild i Dagens Nyheter. 
Fotograf är Eva Tedesjö.
Och tänk, vad svansen gör mycket för bilden, hur den leder blicken diagonalt! 


I slutet av april blommar spireor och mina nästan-favoriter: pärhyacinter!
Hilda fyller trettiotvå, Patrik trettiofyra. 
Och den tjugonionde den här månaden skulle min mamma ha fyllt nittionio år. 
Hon har nu varit död i tolv år. 


I april cyklar jag som bara den! 
På väg till friherrinnan i Steninge stannar jag till i början av byn/samhället och fångar den här skylten som jag tycker så mycket om! 
Och titta, hur ljuvligt forsythian blommar!

2 kommentarer:

mossfolk sa...

En jättefin skylt. Jag har många gånger tänkt att man ska fotografera brevlådor. Det har ju funnits så många fina, men de börjar bli alltmer sällsynta. Apropå skyltar... eller kanske inte.

Elisabet. sa...

mossfolk: det finns ännu en - enligt mitt sätt att se det - jättefin skylt nere vid ett av husen vid havet. Den med en målad ejder på ..., på Ejdervägen.