onsdag 14 april 2021

Letar efter ....


... bild av klematisen mot söderväggen och snavar då över den här i stället. 

Å, jag minns hur jag föll pladask, så mycket mycket tycker jag om målningen!

Konstnären heter Sophie de Bouteiller, men är mer känd under pseudonymen Henriette Browne. 


Så här såg hon, denna Sophie. 
Född 1829 och dog 1901, bodde i Paris. 

Googlar man på hennes namn, framträder - som så ofta - bilden av hur knepigt det var för en kvinna som ville utöva sitt konstnärsskap, därav hennes pseudonym.

2 kommentarer:

WalkaboutSweden sa...

Tittar bara in för att meddela att jag nu vet vad det var för sorts fågel/fåglar som vi hörde i skogen idag.
Rödvingetrast/ar.

Lyssnade på en flocks via google - precis det vi hörde.

Skam att säga så visste jag inte ens att det fanns en fågel med det namnet.

Elisabet. sa...

Walkaboutsweden: men så rart av dig att berätta vad det rörde sig om! Inte en susning hade jag .., kunde inte urskilja alls vad det var för fågelkvitter. T a c k, Barbro!