fredag 5 november 2021

Den där röjningen ....


Gårdagens storröjning i garaget (ni anar inte hur stort det är och det finns trots allt ett begränsat utrymme på Hemköps släpvagnar!), den blev verkligen till ett äventyr. Återvinningscentralen i Falkenberg stänger klockan fyra och när klockan var tre, hade pv lastat vagnen och så blev det brått iväg, så där så vi inte skulle dra ut på tiden för dom som gärna vill sluta i tid för dagen. (Tänkte i alla fall jag). 

Väl framme, då var klockan halv fyra, visar det sig att kortet som man har för att öppna bommen, den låg förstås kvar i Kian! Nu löste det sig ändå och det var en strid ström av bilar med släp som skulle lasta av sin bråte. Oj, så imponerad jag var av pv! Då jag inte kunde hjälpa till att lyfta (handen) kånkade han på såväl den astunga soffan, samt båda fåtöljerna och inte minst båtmotorn! 


Det tog bara en  k v a r t, så var det hela överstökat! 
Fy fasen för att ha så tunga möbler, säger jag. 


Kom hem .., tittade i Gunvors receptpärmar och ler åt hennes noggranna noteringar. 
Receptet på Roslagskavring fick hon uppenbarligen av Anna-Lisa i Torrevieja och det var den 26/3 1990. Det var alltså där Gunvor och Viking under ett antal år hade en lägenhet och där dom, i sol och värme, tillbringade delar av den - i alla fall i Småland - tämligen bistra årstiden. 

Frågar pv hur många månader per år dom tillbringade där? 
"Fyra, fem kanske ...?" säger han. 


Men till jul var dom hemma och då bakade Viking (som bland annat arbetat som bagare) pepparkakor så det stod härliga om det! 
Elva plåtar till dom själva .., hans svägerska Barbro fick fyra plåtar och dom tre sönerna två plåtar vardera (80 hjärtan totalt). Kanske blev det över en degslatt och då blev det  pepparkaksgrisar också till var och en. 

Det här med att dokumentera (Gunvor hade arbetat som kontorist) följde med i mycket. 
På alla paket med socker, mjöl, etc, fanns ofta priset noterat och ibland även inköpsatum. 


Idag hade jag tid på röntgen klockan 9,00 (handen som jag har så ont i, bilden från i somras) och träff med kirurgen som opererade mig en timme senare. 
Men efter klippning i Harplinge och därefter kaffe hos Sonja, ringde min mobil. 
Aha. 
Det var Marie - sekreterare på ortopedmottagningen - som med lite försiktig röst kungjorde att mina tider var inställda på grund av nånting (som inte spelar någon roll för mig) och jag skulle få en ny tid. 

Ja, ja. 
Det är ju i alla fall inte sekreterarens fel, tänkte jag. 
Hann bara komma hem, så hade den nya tiden uppenbarat sig. 
Den sista november ska besöket bli av.

Nu ska jag förbereda lite inför trippen till Skåne. 
Först Malmö, sen Västerstad 7105.

5 kommentarer:

mossfolk sa...

Oj vad det bakades! Och planerades…

Trist att besöket idag inte blev av, men såklart inte mycket att göra något åt.

Vi var på återvinningen för några veckor sedan. Vårt lilla lass gick snabbt, men de som stod framför oss hade hur mycket som helst. Personalen på stationen hjälpte till att kånka och jag tänkte att det måste bli många tunga lyft för dem…

Ha en fin Skånetripp!

Bloggblad sa...

Väntan är visst inte bara min arvedel...

I somras när jag gjorde ytterligare en storröjning, slängde jag mängder med såna små receptlappar som jag ändå aldrig kommer att baka eller tillaga. Bara några få med minnen i, fick vara kvar. Oftast googlar jag bara fram ett recept om jag behöver göra nåt som inte finns i huvudet. Kakor har jag slutat att baka eftersom jag har så dåliga kak-karaktär.

Varje sommar röjs det här - både inomhus och i garaget. Och varje år till allhelgona får vi leta halvt ihjäl oss efter lyktorna till gravarna. Ibland har det blivit en nyköpt lykta... så nu har vi fyra. Men - efter mycket möda och stort besvär hittade vi bara två, som iofs räcker, men de hade båda varsin trasig glasskiva och båda står nu med "baken bar" mot en gravsten.

Anonym sa...

Men åh, så trist att det blev flyttad tid! Man ställer ju in sig. Jättejobb att baka så mkt pepparkakor! Kanske Gunvor fick passa ugnen? Jag brukar baka pepparkakor av en ganska stor deg och det är lätta att man glömmer sista plåten. Tycker det är trevligt att baka just pepparkakor och dessutom gott. Burkarna brukar räcka till en bra bit efter jul. ellem

Elisabet. sa...

mossfolk: ja, det blev en besvikelse förstås det här med det inställda besöket .., det är så mycket som har ställts in, men nu är det som det är. Apropå återvinningen och dom tunga lyften, så kanske dom hjälpt till om det varit enbart en kvinna .., men här var det inga såna förslag. Knepigt om man kanske inte är så stark, eller väldigt gammal och så ska detta fixas själv.

Bloggblad: jag googlar också, men är ju så enjängd så oftast är det gamla recept som jag redan kan utantill, så det löser sig ,-)

ellem: I flera år har jag t ä n k t baka pepparkakor, nu ska jag - om handen blir okej - gå efter Vikings recept och testa! Pepparkakor är ju så himla gott.

Anonym sa...

Det blir mycket kavlande, så när jag blir less på att ta ut olika figurer, sporrar jag ut fyrkanter bara. De är ju lika goda och de kan man ju spara till sist om de nu räcker till efter jul! 😄 ellem