måndag 1 november 2021

Måndagsfönstret ....


... kommer från Portugal och från annannan. 

En kvinna i rutig skjorta vid ett bord. 
En kvinna som sitter lite framåtlutad och läser nånting. 

En grön flaska på bordet och jag minns när jag första gången i mitt liv drack Merry .., även den i grön flaska. Jag minns t.om exakt var jag stod .., på grusgången hos grannen Adolf Persson. 
Jag minns smaken .., å, den var så annorlunda.
Nej, aldrig hade jag väl druckit en läsk som var så ljuvligt god!

Tack annannan!

5 kommentarer:

annannan sa...

I de gröna flaskorna här finns det naturligt kolsyrat mineralvatten. Ordagrant översatt heter det Stenarnas Vatten, och det kommer alltså ur källan med lite kolsyra. Sedan tillsätts det inte mer.

Hon satt och läste i boken och strök under, såg jag när jag gått förbi. Nog skulle jag vilja veta vad det var hon läste, men någon skam i kroppen har jag ju...

Babsan sa...

Kommer också ihåg Merry.Läsk fick jag barn bara dricka påsk och jul då drickabilen kom.Alla ungar på gatan var lverlyckliga då man hörde klirret då den kom.Vi samlade även Merrykapsyler men minns inte varför🤔Kanske vann man ett popgala med Shanes eller så var det då man samlade tuggummipapper….-

Anonym sa...

Babsan:
Har för mig att det fanns symboler på insidan av korken. Kanske van man något...?
Hedgrenskan

Anonym sa...

Vann

Elisabet. sa...

annannan: ,-)

Babsan och Hedgrenskan: det enda jag minns med symboler eller teckningar var i papperet runt något tuggummi. Bazooka, kanske? Bugg ..?