torsdag 4 november 2021

Hälsning från Gunvor kanske ....


Under den pågående garageröjningen dyker det ena efter det andra upp. Tre röda pärmar med Gunvors sparade recept, till exempel. Prydlig handstil. Den "mycket goda lingonsylten" är nog ett recept från hennes syster Barbro - hårfrisörskan -.
Rabarbermarmelad gör pv än idag.


Och Ambrosiasnitt låter ju himla smarrigt. 


Pv:s mamma Gunvor. 


För att inte tala om nötkakor! Kanske hade Gunvor - den 28:e november 1983 - varit på besök hos Evy Tillgren och smakat dessa nötkakor och då bett om receptet. 

Och så Barbro igen .., som tydligen bjudit på "mycket goda kokoskakor i form".


Vad gör då pv medan jag läser recept?
Jo, han försöker så gott det går att plocka sönder båtmotorn av märket Farymann, så det ska bli enklare att lasta den på släpet. 

Och så har vi pratat med minstingen i Malmö. 
"Vem är det som kommer i morgon ...?" hade sonen frågat den där lille krabaten som inte är så liten längre. 
"Thonas och Harry!" svarade han glatt. 
Jahaja, på det viset.

8 kommentarer:

WalkaboutSweden sa...

Hihi...♥

Ja, du skulle väl plockas ned på jorden igen, efter det där famoooor häromdagen.

annannan sa...

Heja, heja! Nu blir jag sugen på att baka sådana nötkakor. Vad bra att du lägger ut receptet så här, och att det är så tydligt och fint skrivet. Recept på den sortens nötkakor finns inte i min Sju sorters kakor (de som är där är det ganska mycket vetemjöl i) men min mormor bakade sådana och de blir så saftiga av att det bara är malda nötter och inget mjöl alls.

Trevlig skåneresa önskar jag dig! Om du stannar till på onsdag kan vi stämma träff!

Turtlan sa...

Ja ha ja… eller så är det bara så självklart att du kommer!

Elisabet. sa...

Whalkaboutsweden och Turtlan: men T leker med honom mer än farmor gör, det är nog därför …,-).

Annannan: nötkakorna ska jag också testa! Finns det nånting godare till en kopp kaffe? Särskilt om dom blir liiite sega inuti. Vi åker nog hem på söndag, annars hade jag gärna tagit dig i hand och sagt ”jaha du, det här är alltså fönsterfångerskan från Porto, hej på dig du!”

Elisabet. sa...

Walkabotsweden …, ska det vara.

mossfolk sa...

Vilken skatt för den som gillar att baka! Är det recept på maträtter också?
Mina barn har i perioder inte åkt till mormor och morfar utan till mormor ;)

Anna-Lena sa...

Intressant att det alltid anges margarin i recepten. Tidsmarkör!!

Elisabet. sa...

mossfolk: ja, några enstaka med maträtter!

Anna-Lena: tänkte detsamma! Smör nämns öht inte.