fredag 31 december 2021

Dagens fönster ...


... finns på en tavla av den norske konstnären Lars Jorde (1865-1939). Det var via vännen Bente i Norge som jag upptäckte hans alster och jag tycker såå mycket om dem! 

Som den här .., med hyacinten som vuxit sig "ranglig" ..,och där är krokusar och tulpaner vilka sträcker sig efter ljuset ..., och inte minst: flickans härliga kalufs! 


Här ännu en målning av denne Jorde, med titeln "Interiør med pike ved vaskestamp, 1921."
Det tycks vara samma flicka som på den första bilden och blå kulör på överdelen. Vilken tur att en blå tillbringare står där nere till höger .., den betyder mycket, tycker jag .
Jo, dom här tavlorna hade jag gärna haft i min ägo.

Tänk, att idag är det sista dagen på det här förunderliga året. 
Vi är bjudna till friherrinnan och A-M ikväll och jag ska försöka att få fatt i en bra kudde att använda som sittunderlag .., det är nästan omöjligt att sitta rakt upp och ner en längre stund.

2 kommentarer:

mossfolk sa...

Vad är det hon gör på tavlan längst ner? Tvättar?

Elisabet. sa...

mossfolk: ja! I min ungdom hade jag en bästis som hette Eva. I deras källare fanns flera byk-kar och då användes en sån där "stamp" att liksom knåda tvätten med. Dom hade ingen tvättmaskin då, däremot en centrifug som nog måtte ha varit världens mest effektiva apparat.