tisdag 27 september 2022

Film nr 2 från Filmstudion ...

Igår var det dags för höstens andra film från Halmstad Filmstudio, nämligen "Kupé nr. 6", baserad på romanen med samma titel. 

När jag tittade på den bilden - innan jag såg filmen - hade jag väl en föreställning om vad den skulle handla om. 

Så blev det - till en del - men ändå så mycket mera. 

Av någon för mig outgrundlig anledning har jag alltid haft svårt för att se berusade människor och då menar jag riktigt berusade och i den här filmen flödar vodkan friskt!  Och dricker dom inte, så röker dom; alla tycks mer eller mindre vara kedjerökare.

"Å ,Gud vilken trist människa denna Elisabet är!" tänker ni säkert.

Men kan ni tänka er, att denna människa ändå tyckte så mycket om filmen. I någon av de allra första scenerna befinner vi oss i Moskva, i en lägenhet (med vackert fönster!) fylld av människor från den akademiska världen och det slängs ut citat från romaner och jag kände mig bortkommen .., kanske som kvinnan i filmen - hon som är finska och är i Ryssland för att lära sig språket - och har förälskat sig i litteraturprofessorn Irina,

Och så blir det en tågresa till Murmansk - via ett vintrigt landskap och ganska dystert landskap - och allt vad som nu händer på detta tåg. I denna kupé. 

Jag är urusel på att recensera vad det nu än månde vara - men DN:s Mårten Blomkvist, han kan. 

Att läsa hans rader (här under bara delvis) är en ren fröjd.






































Nej, jag skulle inte ge den 5 av 5, men väl en 4:a. Recensionen i DN, författad av nämnde herr Blomkvist är helt underbar.
Att läsa den, kändes för mig som att sitta i en eka som sakta guppar iväg på en stillsam flod. Eller i en kanal.

Idag har jag sett filmen om igen. (Hos Triart.se för 39 kronor), mest för att kunna koncentrera mig ännu mera - då jag inte kände mig helt i form igår -. 

Regissör var Juho Kosmanen och såg jag inte helt galet, hade han själv en biroll i det hela (som den finländske mannen som kom in i kupén).  
Huvudrollerna spelas av Seidi Haarla och Jurij Borisov.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Den finns sen länge på min "att se"-lista hos Cineasterna.
Ikväll ska jag se den! Tack för knuffen :-)
/ Carin

Elisabet. sa...

Carin: Om du vill, får du gärna berätta sen, vad du tyckte om den!

Bert Bodin sa...

Vi ska ev. se filmen på Folkets bio, om den visas ett datum som passar.

Elisabet. sa...

Bert Bodin: väntar med spänning på din recension!