fredag 30 september 2022

Spridda skurar från ett gult hus på en kulle ...


Det blir promenader förstås .., morgonnyheter .., hittar inte DN:s Nutidskryss .., förbereder middag (blev färsfyllda paprikor med lättkokt blomkål och broccoli till)  .., solsken och mulet och eld i kaminen. 

Pv kom hem tvid tvåtiden efter att ha varit lågstadielärare idag. 
Han sade sig vara totalt slut på, då det varit friluftsdag och allt han fått i sig var en varm korv. 

Kände mig som en God Sambo när den något tidiga middagen stod på bordet i samma stund som pv kom hem. 

Vad gör vi?
Lyssnar till P1 .., mera ved läggs i kaminen .., Harry sover gott på soffan.

Allt eftersom dagen går kommer jag åt Nutidskrysset och efteråt önskar jag att krysset aldrig dykt upp. Sämsta resultatet på länge! Fem rätt!! Jag hade fel på covidprocenten, sporten, litteraturen, den svenska politikern, samt ..., ja, vad var den femte .., jo, rymdfrågan.
Pv hade åtta rätt och var nöjd. (Hade fel på covidprocenten och den svenska politikern).


Cyklade tidigare idag till Ugglarp och handlade grönsaker och en flaska olivolja. 

Det finns helt enkelt inte ord för hur vacker och fin deras broccoli är! 
Såväl den som blomkålen säljs styckvis och jag nästan skämdes när jag tog den allra största blomkålen. 
Den ska användas till en skink-, och broccoligratäng i morgon. 

Att allt odlas utan bekämpningsmedel stod klart för mig, när jag - väl hemkommen - norpade mig ett blad från broccolin och då kände  hur något rörde sig i munnen!!! 

Hu ..., en tjock larv hann jag bita i, men den gick inte av, kom raskt ut  ur munnen och förpassades omedelbart  till blomlådan utanför köksfönstret. 
Minns en upprörd kund från Fridhems Livs som kom tillbaka med isbergssallad som hon köpt och där fanns en liten fluga bland bladen. Oj, så upprörd kvinnan var .., och jag förklarade att det var väl ändå det mest naturliga i världen .., och butikspersonal kan ju gå omöjligen gå igenom blad efter blad på vare sig salladskål (som det då såldes mycket av), samt isbergssallat. (Och ja, hon fick ett nytt isb.huvud).

Nu regnar det. 
Och jag har bokat hotellrum i Linköping, där vi tänker övernatta på vår väg upp till Sthlm. Harry får också bo tillsammans med oss och det är första gången han bor på hotell. Jominsann. Linköping är en nästan-vit-fläck på kartan för oss. Vi har förvisso passerat och lämnat av friherrinnan där, men för övrigt: intet. 

Sist av allt: hemskheter att Sverigedemokraterna tilldelas höga poster i utrikes, - och försvarsutskottet! Man kan bli mörkrädd för mindre.
Det kan man bli över Rysslands agerande också.

12 kommentarer:

Turtlan sa...

För mig var Linköping också en vit fläck på kartan tills ”nya livet”.
Gamla Linköping är fint kolla på. Där finns också Cloettabutiken om man råkar vilja köpa godis.
Centrum är väl inte så spännande men en fin domkyrka har de.

Vi brukar bo på Box hotell. Mörkt och modernt med ett spa. Dvs inne o utomhuspool och sånt där.
Ligger bra till när vi är på besök där.

Go fredagkväll från Solastan

bettan sa...

I Linköpings domkyrka har jag legat raklång på en kyrkbänk och lyssnat på fantastisk orgelmusik. Lite hårt, men hade i alla fall en hopknölad halsduk till huvudkudde.

Bert Bodin sa...

Men inte var det väl Nutidskrysset du letade?

Elisabet. sa...

Bert Bodin: nej, jag menade det som är på fredagar .., nutidskrysset är väl idag lördag? Skrev fel namn.

Elisabet. sa...

Turtlan: här är det enklast möjliga hotell, mer som ett vandrarhem. Linköping Cityhotell tror jag att det heter .., och där får vi ha Harry med oss till en kostnad av 200:-. Vi får se vad vi hittar på .., har man hund med sig, blir det lite begränsat .. man kan inte gå in överallt :).

Elisabet. sa...

Bettan: låter intressant .., undrar när detta skedde? Var det bara av en slump du kom att lyssna till musiken?

Bert Bodin sa...

Tänk - jag tror att du menar Nutidsquizet, eller vad det heter.
(5 poäng i Nutidskrysset har jag aldrig fått.)

Elisabet. sa...

Bert Bodin: nej, jag menade korsordet på fredagar. Feltänk, helt enkelt av mig. Nutidsquizzet med ett eller två z, det dök upp till slut, men hade gärna fått förbli dolt för evigt ,-)

Bert Bodin sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Turtlan sa...

Det tror jag vet var det ligger. Tror det ligger nära en park och variant av botanisk trädgård. Du får berätta sen. En varning är dock vandrarhemmet vid Bergs slussar utanför Linköping. Ett bottennapp!!!
Annars brukar Scandic utanför Linköping ha bra priser som tips.

Gunnel sa...

Får man skryta. Jag som varit så dålig fick 9 rätt i vad det nu heter. Fel på procenten.

Elisabet. sa...

Gunnel: det får man verkligen! Grattis! (Procenttal, alternativt årtal, är alltid hopplöst i quizzet, tycker jag.)