lördag 7 januari 2023

 Lördagsfönstret ...















Fönstret var mitt .., och fångades i Ystad. 

Hemresedag för pv och det känns skönt. Mildare väder ute .., ingen blåst, jag skippar att elda i vare sig kamin eller vedpanna. Mycket skidåkning idag på tv .., ja, nu gäller det att skutta mellan kanalerna. 

Och i Iran har två unga män avrättats igår eller idag, berättar tv4:s nyhetsuppläsare. 

Vilket vansinne. Vilka förfärliga ledare. 

Och vilka modiga människor - inte minst kvinnorna -.

6 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Jag får inte till det där att du "skippar att elda vare sig i kamin eller vedpanna".

Då eldar du alltså i båda, va? Eller ... ? Eldar i något annat?

Elisabet. sa...

Bert Bodin: ja, men jag eldade rejält igår i stora vedpannan och fick då fyllt upp vattentanken med varmvatten. DET(varmvattnet) körde jag ut i morse till elementen och eftersom det är töväder och ingen blåst, behövde jag heller inte elda i kaminen i vardagsrummet. När jag är hemma själv på dagarna, brukar jag mest elda i kaminen och då bara någon timme eller två på förmiddagarna.

Bert Bodin sa...

Ja, det var ett språkpolisingripande.
Jag tycker att det blir lite dubbel negation, när man 'skippar att elda vare sig i kamin eller vedpanna....'.

Skippar att elda både i kamin och vedpanna, hade jag skrivit.

Men det är väl min dialekt som spökar.

Elisabet. sa...

Bert Bodin: Nästa gång får du vara mer direkt, så jag begriper vad du menar. Jag har sagt det förut och säger det återigen: jag har inte mycket koll på grammatik. Här får man läsa på egen risk.

Bert Bodin sa...

Men här handlar det mer om "känsla" än grammatik, tycker jag.

Och jag känner mig modig att fortsätta att läsa här. 👍😉

Anonym sa...

Bert Bodin: du har säkert rätt dessutom! 😉 Elisabet