fredag 6 januari 2023

Om behagliga röster, veckans quiz och lite till ...


Varje morgon (och som regel varje kväll när jag drar täcket om mig) lyssnar jag till P1. 

Efter några år utkristalliseras röster som man tycker extra mycket om. Kanske såna som man lyssnar ofta till och därför har vant sig vid, men inte enbart därför. 

Det handlar också om röster som liksom har etsat sig fast.

Claes Aronsson programledare för Europapodden, har en sån behaglig röst, tycker jag. Mörk. Lugn. Dessutom avbryter han aldrig sina gäster.

Ginna Lindberg - utrikeschef på SR:s Ekot - har också så behaglig röst och inte en gång har jag hört henne staka sig. Denna Ginna som lär vara uppvuxen och har sina föräldrar i Halmstad.

En annan som jag tycker är så bra - kanske inte just röstmässigt, men för övrigt - är den supersnabbpratande Hélène Benno - hon tycks ha ständig koll -. Stakar sig heller aldrig. Jag begriper inte hur dom bär sig åt.

Och så alla hallåor som presenterar programmen - särskilt om morgnarna -. Mjuka, vänliga stämmor. Och han som i alla herrans år (fyrtio, tror jag) presenterade alla domkyrkors klockringning i vårt land, ja, när det var nyårsafton och midnatt - Christofer Murray -.  Den mannen är verkligen pv:s favorit. Om man vill veta lite mera om denne herr Murray kan man göra det här. 

Och du som tittat in här .., har du någon röstfavorit? Du får mer än gärna dela med dig

Så kan jag berätta att veckans quiz slutade med 9 rätt för såväl pv som för mig själv. Jag blev lätt stressad när jag hörde sms-plinget på morgonen och fick bild på hans resultat. Det ska dock erkännas att jag gissade på ett par stycken av frågorna. Fel blev det på fråga nummer 5 .., (för oss båda) sångerskan och gruppen.

(Bilden togs för evigheter sedan av "Doktor Böhlander" .., och visar en skata som tog sig ett morgondopp i någon slags presenning. Det här sista - om bilden - ingår i rubrikens "lite till").

8 kommentarer:

Turtlan sa...

Här blev det 7 rätt…. Missade bla Pelés namn och nya landet med euro. Sen kommer jag inte ihåg det tredje felet.
Ja ja. Det får duga.

Babsan sa...

8 rätt ekonomi och Peles namn gissade jag på,nöjd ändå

Elisabet. sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Elisabet. sa...

Turtlan: valutan gissade jag också på, men hade KANSKE hört det någon gång.

Babsan: ekonomi var väl valutan .., ja, den var en gissning för mig, men hade turen på min sida.

Kristina sa...

Vilken v a c k e r bild! Är det ett fotografi?

Gunnel sa...

Bara 6 rätt. Fel på Pele, valutan m fl. Ska läsa tidningen ordentligt nästa vecka.

Elisabet. sa...

Kristina: precis så kände jag också! Nej, dottern tog bilden genom köksfönstret!

Elisabet. sa...

Gunnel: det var nog tur för mig att pv varit borta .., då har jag hunnit ägna mig åt tidningen på ett annat sätt ,-)