lördag 7 januari 2023

Sååååå sevärt ....!
















"En livsbejakande film om livet med demens. På det lilla vårdboendet Dagmarsminde bor en grupp starka personligheter och här trappas medicineringen ner och ersätts av omsorg, skratt, gemenskap, ögonkontakt, kramar och ett litet glas portvin ibland. När minnet sviker är lyckan att leva i nuet. En dokumentär av Louise Detlefsen."

Finns på SVT-play. 

När jag var i slutet av de tjugo och praktiserade på ålderdomshemmet i Malå och än värre, när jag gjorde mitt livs kortaste inhopp på ett privat vårdbolag i Ystad och chockades av hur där var - då sa jag till exet att åååå, så jag önskar att jag hade möjlighet att starta ett hem för dementa där det skulle vara helt annorlunda. Ungefär som i den här dokumentären.  

Och här kan man läsa om filmmakerskans tankar om hur det hela filmades mm. 

S o m  jag önskar att detta kunde få bli standard inom äldreomsorg/demensomhändertagande.

8 kommentarer:

Babsan sa...

Alldeles underbart program.Dottern har varit där på studiebesök

Elisabet. sa...

Babsan: Men vad säger du?! Arbetar hon inom omsorgen?

Babsan sa...

Ja undersköterska och jobbat i snart 21 år i Norge

Elisabet. sa...

Babsan: Men så lyckat att hon varit där! Roligt att du också tyckte om den. Jag var så inutivarm efteråt - eller under tiden - ja, som jag tittade.

Kersti sa...

Å vilken fin film. Tack snälla för tipset. Man blir både varm och glad av att se den.
Hälsningar Kersti

Babsan sa...

Det var ett annat boende men med samma ideér fick jag veta nu ….Lottehjemmet

Anonym sa...

Såg den även ikväll, nu med pv. Lika fin andra gången. Mycket beror förstås på personalen. Och detta lugn. Roligt att du tyckte om den! / Elisabet

Anonym sa...

Babsan: så bra att det spridit sig! /Elisabet