söndag 9 april 2023

Hon som har ett bra minne berättar ....


Så här skriver annannan, apropå dom här båda bilderna: (Elisabet skriver: den vänstra är alltså från en kyrkvägg i Sopot i Polen.)

"Det är intressant att konstatera att din bild i föregående inlägg är på en liknande stenvägg, en polsk sådan antar jag. Fast den polska väggen är byggd av mer nogsamt huggen sten. 

De skånska väggarna brukar se ut så här (E skriver: som den högra bilden här under), stenarna mer som de är. 

Och det slår mig nu att förklaringen kan vara var stenen kommer ifrån. De skånska har sannolikt helt enkelt hämtats upp ur åkerjorden, där inlandsisen lämnat dem. Plockade sten gjorde vi varje vår, så länge pappa odlade spannmål. Det är säkert detsamma på godsets ägor, där den här byggnaden ligger. (Undre bilden).  



De polska kommer ur ett stenbrott. Jag vet inte hur långt söderut i Europa som de moränhaltiga jordarna sträcker sig. I Skåne är de fortfarande dominerande, men någonstans på kontinenten upphör de. 

Där behöver inte plogarna ha stenutlösningsmekanism, som de måste ha i Sverige. 

Lärde jag mig en gång för 30 år sedan av en teknikinriktad bordskavaljer på en fest på lantbruksuniversitetet."

//Tack som delade med dig av detta annannan, hälsar Elisabet. (Men ..., hjälp, så tunga dom skånska stenarna måtte ha varit att få på plats!)

Inga kommentarer: