fredag 14 april 2023

 DN:s Nutidsquiz och så Ordquizet också ...

Ett eländes elände blev det den här gången. Den här gången  o c k s å. 

På Nutidsquizet hade jag 3 fel .., det var på Pengar, Flyget och Sporten. Jag tycker att det är underligt, att jag som är tämligen intresserad av idrott/sport öht, nästan aldrig får rätt på den frågan. 

(Pv hade 2 fel. Flyget och Pengar.)

Ordquizet tyckte jag var krångligt.  Där hade jag 8 av 12. Tre av orden hade jag aldrig hört talas om. Tror att pv hade 9 av 12. 

För övrigt har dagen varit trivsam, om än tämligen händelselös. Friherrinnan förgyllde en timma då hon - på väg hem från Specsavers i Falkenberg - tittade förbi. 

Hennes nya (men gamla) gröna Volvo visades upp och såg fin ut, men ack, vilket sjå hon hade att få in backen! Nåja, det är väl en vanesak. 

Vi satt i uterummet och drack kaffe och åt upp resterna av rabarberpajen och innan hon kom, ägnade jag mig åt att dra samman mindre träd och grenar/kvistar vilka föll till marken igår. 

Slänten är brant, så det gäller att stå stadigt och det är lätt att dråsa iväg.

Funderade allvarligt på att ta motorsågen och kapa en liten ek som står bra till (för att bli kapad, alltså), så jag satte i motorsågsbatteriet som laddats under natten, men ångrade mig sedan. Nej, pv får först visa mig hur den fungerar, så kan jag nog såga av sånt som inte är så kraftigt. 

Att titta på Ambulansen eller det här programmet från Australien (112), ja, då ser man minsann vad som kan hända. I ett avsnitt hade en äldre man stått på en stege och skulle då såga ner någon gren, men så ramlade han baklänges och motorsågen skar upp ett stort jack i hans panna och på huvudet! Hu, så hemskt. Nej, det vill jag helst slippa.

12 kommentarer:

bettan sa...

Bra där Elisabet, som tar lärdom av vad som kan hända. Och om nu olyckan är framme så är du ju fullfjädrad akutsyrra😉🩺🚑

Babsan sa...

9 rätt på nutidsquiz sportfrågan hade jag 0 koll på

Elisabet. sa...

Babsan: GRATTIS!!

Elisabet. sa...

bettan: Det kan du tro .., jag funderar på att ha ett tryckförband i fickan när jag ska till att såga, så är jag någorlunda redo. Samt mobilen.

Kristina sa...

"Dinge" har jag inte hört någonsin, så det blev 11 rätt på ordkunskapen. Nutidsorienteringen - verkligen bedrövligt resultat - 6 rätt. Och jag som tycker, att jag är alert och med i det som är på tapeten omkring mig - där fick jag! Hm ...

Anonym sa...

Kristina: Helt okänt ord för mig med! Men pv som är van seglare hade förstås koll. /Elisabet

Bert Bodin sa...

10 av 10 på nutids. Men bara 8 av 12 på språk. Så dålig har jag aldrig varit där.
‐---------

Motorsågar ska man ha respekt för.

Gunnel sa...

Sorgligt dåligt 6 av10, 8 av 12.

Elisabet. sa...

Bert Bodin: men det var ju underliga ord, tycker jag. (Tycker man kanske alltid när man inte kan dem ,-).

Elisabet. sa...

Bert igen: oj!! Ser att du hade full pott! Grattis!

Elisabet. sa...

Gunnel: Men knepig omgång! Vi kommer igen!

Bert Bodin sa...

@Elisabet

Tyckte också att det var väldigt ovanliga ord den här gången.